Щоб ви не робили, кількість добра має подвоюватись

Методичний посібник


    ПСИХОЛОГОПЕДАГОГІЧНИЙ СУПРОВІД ПЕРЕХОДУ УЧНІВ ІЗ ПОЧАТКОВОЇ ДО СЕРЕДНЬОЇ ШКОЛИ
Проблеми наступності початкової та середньої школи
Перехід дітей із початкової до середньої ланки школи психологи й педагоги впевнено називають кризою. Для цього, безсумнівно, є певні підста­ви. Спостереження за станом дітей, відстеження  їх шкільної успішності свідчать, що успішність та інтерес до навчання у багатьох з них знижуєть­ся, взаємини між дітьми стають напруженішими, конфліктними, а вони самі — тривожними, часто непередбаченими у своїх реакціях, значно більше відстороненими від дорослих. Усе це ознаки кризи. Але пов'язана вона не із закономірним рубежем психологічного розвитку дітей. У цієї кризи інше і походження, швидше, організаційно-педагогічне. Вона створюється логікою навчання в школі, не-стикуванням програм початкової й середньої школи, невиправдано різким і непродуманим пе­реходом з однієї соціальної ситуації в іншу. Вона породжена дорослими, а отже, вони відповідають за її подолання. Запропонована система роботи на етапі переходу дітей із початкової до середньої ланки є спробою, якщо не подолання, то істотного пом'якшення психологічних наслідків цієї педаго­гічної кризи.
   Мета роботи може бути визначена як ство­рення умов для успішного навчання випускників початкової школи в середній ланці. Вона спрямова­на насамперед на інтереси дитини й лише в другу чергу — на завдання навчального процесу. Головне не в тому, щоб пристосувати дитину до ситуації навчання в середній школі, а в тому, щоб забезпе­чити її подальший поступальний розвиток, її пси­хологічне благополуччя. У роботі визначають два взаємозалежних етапи.

Перший етап — формування готовності до навчання в новій соціально-педагогічній ситуації (початкова школа). Другий етап — створення умов для успішної соціально-психологічної адаптації до нової соціальної ситуації (середня школа).
Під час обговорення проблеми переходу з по­чаткової школи до середньої необхідно звернути увагу на адаптацію дітей до навчання в середній школі, на її позитивні й негативні сторони, а також на ті умови, що можуть сприяти або пере­шкоджати успішному проходженню адаптаційного періоду. Основну увагу в цей час варто приділяти розвитку навчальної діяльності дітей, їх умінню вчитися, здобувати за допомогою дорослих і са­мостійно нові знання й навички. У п'ятому класі умови навчання докорінно змінюються: діти пере­ходять від одного основного вчителя до системи «класний керівник — учителі-предметники», уроки, як правило, проходять у різних кабінетах. Нерідко діти змінюють школу (наприклад, переходять до гімназії), у них з'являються не тільки нові вчителі, але й нові однокласники.
   Із гордістю й тривогою
Перехід із початкової школи до середньої збігається з кінцем дитинства — доволі стабільно­го періоду розвитку. Як свідчить практика, біль­шість дітей переживає цю подію як важливий крок у своєму житті. Вони пишаються тим, що «вже не маленькі». Поява декількох учителів із різними вимогами, різними характерами, різним  стилем взаємин є для них зримим показником їх дорос­лішання. Вони із задоволенням і з певною гордістю розповідають батькам, молодшим братам, друзям про «вимогливу» математичку та «доброго» істо­рика. Крім того, певна частина дітей усвідомлює своє нове положення як шанс заново розпочати шкільне життя, налагодити несформовані взаєми­ни з педагогами.
Перехід із початкової школи до середньої пов'язаний зі збільшенням навантаження на пси­хіку учня. Психологічні й психофізіологічні дослі­дження свідчать, що на початку навчання в п'ятому класі школярі переживають період адаптації до но­вих умов навчання, багато в чому подібний до того, що був на початку навчання в першому класі. Різка зміна умов навчання, розмаїтість і якісне усклад­нення вимог, запропонованих школяреві різними вчителями, і навіть зміна позиції «старшого» у по­чатковій школі на «найменшого» у середній — усе це є досить серйозним випробуванням для психіки школяра.
Неузгодженість вимог
В адаптаційний період діти можуть стати три­вожнішими, боязкими або, навпаки, «розв'язними», надмірно гучними, метушливими. У них може знизитися працездатність, вони можуть стати за­будькуватими, неорганізованими; іноді порушу­ється сон, апетит... Подібні функціональні відхи­лення певною мірою характерні приблизно для 70-80 % школярів. У більшості дітей вони мають одиничний характер і зникають, як правило, че­рез 2-4 тижні після початку навчання. Однак є діти, у яких процес адаптації затягується на 2-3 місяці й навіть більше. З адаптаційним періо­дом часто пов'язані й захворювання дітей, що ма­ють психосоматичний характер. У період адаптації важливо забезпечити дитині спокійну обстановку, чіткий режим, тобто зробити так, щоб п'ятикласник постійно відчував підтримку й допомогу з боку вчителів, батьків, а також старших друзів.
Що може ускладнювати адаптацію дітей до середньої школи? Насамперед це неузгодженість, навіть суперечливість вимог різних педагогів: у зошиті 'з математики поля повинні бути із двох боків, у зошиті з російської мови — з одного, а з іноземної мови потрібні три зошити, і кожен із них ведеться по-різному; учителька історії вима­гає, щоб, відповідаючи урок, учень дотримувався відомостей, викладених у підручнику, а вчителька літератури хвалить за власну думку й т. ін. Та­кі «дрібниці» нерідко істотно утруднюють життя школяра.
Важливо звернути увагу на позитивний бік такої неузгодженості. Школяр уперше опиняється в ситуації множинності вимог і, якщо він навчиться враховувати ці вимоги, співвідносити їх, переборю­вати пов'язані із цим труднощі, то опанує вміння, необхідні для дорослого життя. Тому потрібно, щоб учителі пояснили, із чим пов'язані ці розбіжності, допомогли підліткові впоратися з труднощами, що виникають (скласти розклад із вказівкою на вимо­ги, наприклад: «історія — скласти план відповіді за підручником», «іноземна мова — приносити із собою, крім основного зошита, словниковий зошит і зошит для запису усних тем» і т. ін.). Труднощів п'ятикласників може спричинити й необхідність на кожному уроці пристосовуватися до своєрідного темпу, особливостей мовлення, стилю викладання кожного вчителя.
   Воля чи самотність?
Необхідно, щоб школярі правильно розуміли вживані вчителем терміни, що зустрічаються в тек­стах підручників. Існує велика кількість спеціальних шкільних словників,- і добре, якщо діти матимуть їх і навчаться ними користуватися. Важливо пояснити, що неповне, неточне розуміння слів є основною причиною нерозуміння шкільного матеріалу.
Труднощі, що виникають у дітей під час пе­реходу до середніх класів, можуть бути пов'язані також із певною деіндивідуалізацією, знеособлю­ванням підходу педагога до школяра. У деяких п'ятикласників виникає відчуття самотності: нікому з дорослих у школі вони не потрібні. Інші, навпаки, нібито «чманіють» від раптової волі — вони біга­ють школою, досліджуючи «таємні куточки», іно­ді навіть провокуючи бійку зі старшокласниками. Звідси підвищена залежність певної частини дітей від дорослих, «причепливість» до класного керів­ника, плач, капризи, інтерес до книг та ігор для маленьких дітей.
Іноді за однією й тією самою формою пово­дження (наприклад, відвідування першого класу, у якому працює колишня вчителька) приховані зовсім різні потреби й мотиви. Це може бути ба­жання знову опинитися в знайомій, звичній ситуа­ції опіки й залежності, коли тебе знають, про тебе дбають. Але може бути й прагнення ствердитися в ролі «старшого», «дорослого», того, хто може опі­кувати малюків. Причому в одного й того самого підлітка це може поєднуватися.
Учителям необхідно врахувати, що деяке «зне­особлювання» підходу до школяра — досить зна­чущий момент для його розвитку, зміцнення в ньо­го почуття дорослості. Важливо тільки допомогти йому опанувати цю нову позицію. Спочатку досить часто допомога потрібна школярам і в підготовці домашніх завдань (навіть якщо в початковій школі діти робили це самостійно), і в подоланні трудно­щів у навчанні, що нерідко виникають на перших етапах навчання в середній школі. Варто звернути увагу на те, що погіршення успішності значною мірою пов'язане з особливостями адаптаційного періоду.
Етап формування готовності до подальшого навчання за своїми завданнями і формами робо­ти з дітьми є переважно педагогічним. Звісно, він припускає різноманітну й значущу роботу. І все ж таки головне — у створенні педагогічної наступ­ності програм і організації навчального процесу в початковій і середній школі. Етап соціально-психологічної адаптації, навпаки, більшою мі­рою забезпечують психологічні (за завданнями, що розв'язують, і формою проведення) програми й заходи. Головне — створення в межах навчаль­ного середовища психологічних умов успішної адаптації.
Реалізація пропонованої системи роботи є мож­ливою за умови виконання деяких завдань. Насам­перед, уже на початку року адміністрація школи має чіткі уявлення про те, яка команда педагогів «візьме» випускні класи початкової школи й поведе
їх далі. Друга умова — створення налагодженого співробітництва між педагогами середньої й по­чаткової ланки, підшефними старшокласниками. Третя умова — педагогічний колектив має виразно розуміти те, що серйозна робота з організації на­ступності є необхідною, щоб забезпечити успішне проходження адаптаційного періоду.
►► Основні   напрямки   роботи
*  Організаційна робота (проведення педрад, на­рад із представниками шкільної адміністрації,педагогами).
Педагогічна діагностика.
* Психологічна діагностика.
* Консультативна робота з педагогами, учнями і їх батьками, підшефними старшокласниками.
*     Корекційно-розвивальна робота.
*     Аналітична робота.
1. ОРГАНІЗАЦІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ
1. Медико-психолого-педагогічний консиліум для вчителів-предметників і вчителів почат­кових класів: «Психолого-фізіологічні аспекти адаптації учнів під час переходу з початкової до середньої школи. Індивідуальні особливості дітей "групи ризику"».
    Психолог ознайомлює вчителів із психологічними особливостями ді­тей, рівнем розвитку психічних процесів. Учитель початкових класів розповідає про дітей, характеризує особливості  їхньої навчальної, позашкільної діяльності, взаємини в класному колективі, ставлення батьків учнів до навчан­ня і до школи.
2.  Семінари для класних керівників і вчителів-предметників п'ятих класів щодо ознайомлення  з основними завданнями й труднощами пер­винної адаптації, тактикою спілкування з ді­тьми й із тим, як можна їм допомогти в цей  період.
Орієнтовні теми семінарів:
*     «Основні проблеми, що виникають у пе­ріод адаптації до умов навчання в середній школі»;
*     «Вікові психологічні особливості п'ятиклас­ників»;
*     «Рекомендації щодо організації роботи з п'яти­класниками на початку навчального року»;.
*     «Психологічні ігри й вправи».
3.     «Круглий стіл» за участі вчителів-предметників, учителів початкових класів, психолога для ви­роблення загальних вимог до п'ятикласників.
4.     Відвідування уроків у випускних класах по­чаткової школи педагогами-предметниками, класними керівниками майбутніх п'ятих кла­сів із метою ознайомлення з технологією на­вчання в початковій школі, форм і методів організації навчальної діяльності, стилем взаємин педагога з дітьми й учнів між со­бою для використання прийомів зворотного зв'язку в 5-х класах, програмою й системою вимог учителів початкової школи. Учителі-предметники співвідносять свою програму із програмою випускного класу з певного на­вчального предмета, позначають розбіжності у вимогах програм, проводять пробні уроки. На методичних об'єднаннях учителів початко­вих класів і вчителів-предметників розгляда­ють можливі варіанти коригування програм. Затверджують графік проведення контрольних робіт, проводять контрольно-вимірювальні ма­теріали з предметів.
 5. Відвідування уроків у п'ятих класах учителями початкової школи з метою спостереження за ді­тьми в адаптаційний період. Рекомендації вчи­телів початкової школи вчителям-предметникам щодо організації індивідуальної й диференційо­ваної роботи на уроці з урахуванням особли­востей учнів.
II. ПЕДАГОГІЧНА ДІАГНОСТИКА
Перший етап діагностики проводять у випуск­ному класі початкової школи з метою глибокого визначення рівня знань з основних предметів по­чаткової школи згідно зі стандартами початкової загальної освіти. Асистентами на контрольних ро­ботах є вчителі-предметники, які працюватимуть у цьому класі наступного року.
Другий етап діагностики проводиться на почат­ку п'ятого класу. На вхідних контрольних роботах у п'ятому класі асистентами є вчителі початкових класів. Використовують ті самі вимірники, що  й на­прикінці початкової школи. Результати порівнюють, аналізують, роблять висновки.
III.     ПСИХОЛОГІЧНА ДІАГНОСТИКА
Перший етап діагностики проводять у випуск­ному класі початкової школи з метою визначення рівня готовності учнів до навчання в середній лан­ці. На цьому етапі досліджують рівні розумового розвитку й наочно-образного мислення учнів, їх самооцінку, рівень шкільної мотивації й тривож­ності, тобто визначають рівень сформованості для певного віку.
Другий етап діагностики проводять на початку п'ятого класу з метою вивчення ступеня й особ­ливостей пристосування дітей до нової соціальної ситуації поряд із педагогічними спостереженнями. На цьому етапі обстежують рівні шкільної тривож­ності, мотивації, їх самооцінки й провідної репре­зентативної системи. Паралельно відбувається анке­тування батьків із питань фізичного й психічного стану дітей.
Отримані результати діагностики, проведеної у четвертому і п'ятому класах, порівнюють, на їх підставі здійснюють якісний і кількісний аналіз, роблять висновки щодо змін, що відбулися, дають рекомендації вчителям і батькам.
Наприклад, якщо в дитини за результатами обстеження високий рівень тривожності, їй влас­тиві всі ознаки тривожності, то її батькам необ­хідно:
*     проконсультуватися в  психолога,  невропато­лога;
*     не ставити до дитини завищених, нездійснен­них вимог;
*     скоригувати свої вимоги з вимогами школи й учителів;
*     підвищувати самооцінку дитини, створювати для неї ситуації успіху;
*   навчити прийомів аутотренінгу, позбавлення напруження;
*  розвивати довільність і вміння контролювати
свою поведінку.
IV. КОНСУЛЬТАТИВНА РОБОТА
Батьки мають погодитися на проведення тренінгових і корекційних занять із їхніми дітьми. Психо­лог ознайомлює батьків із проблемами «особливих» дітей (гіперактивних, сором'язливих, тривожних), пояснює можливі причини такого поводження, дає рекомендації з надання допомоги дитині.
Консультування батьків, чиї діти можуть за­знавати труднощів пристосування до школи, здійснюється індивідуально або на батьківських зборах. Серія батьківських зборів присвячена про­блемам, що можуть виникнути в учнів на початку навчання в п'ятому класі. На зборах рекоменду­ють ознайомити батьків із вимогами до рівня під­готовки учнів з основних навчальних предметів, із нормативно-правовою документацією, що ре­гламентує права й обов'язки батьків, із психогі­гієнічними вимогами до робочого місця дитини й з режимними моментами.
Робота з дітьми ~- це перш за все допомо­га в опануванні нового стилю спілкування з-до­рослими й однолітками, регуляції власного стану, вироблення ефективних прийомів організації на­вчальної діяльності, що проводять як в індивіду­альній, так і в груповій формі. Наприклад, заняття можуть проводити (психолог або класний керівник за участю старшокласників) за темами: «Учимося планувати свою діяльність», «Помилки в організа­ції свого часу», «Як готувати домашнє завдання?», «Як переборювати непевність у собі?», «Чи вмієш ти спілкуватися? Урок самопізнання», «Як спілку­ватися з учителем?». Для профілактики шкільної дезадаптації в 5-му класі допомагає факультатив­ний курс «Як подружитися зі школою». Зміст цього  курсу спрямовано на розвиток не тільки когнітивної, але й емоційно-особистісної й мотиваційно-вольової сфери.
V. КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНА РОБОТА
Робота адресована учням, які стикаються із труднощами в шкільній адаптації. Таку роботу можна проводити з дітьми індивідуально або в мікрогрупах, сформованих на основі подібності проблем, виявлених у дітей на етапі діагности­ки. Наприклад, роботу з дітьми щодо подолання тривожності здійснюють на трьох взаємозалежних рівнях:
1)     навчання школярів прийомів і методів опану­вати себе, своє хвилювання, позбавитися під­вищеної тривожності;
2)  розширення функціональних і операційних можливостей школяра, формування можливих навичок, умінь, знань;
3)     перебудова особливостей особистості школяра, насамперед його самооцінки й мотивації.
Одночасно проводять роботу з родиною шко­ляра і його вчителів для того, щоб вони могли виконувати свою частину корекції.
Критеріями ефективності занять є:
*    зниження рівня шкільної тривожності;
*    підвищення групової згуртованості;
*    позитивна динаміка емоційного розвитку дити­ни, що характеризується кращим усвідомлен­ням почуттів;
*    гармонізація образу «Я» (позитивна самооцінка);
*    підвищення впевненості в собі та у своїх мож­ливостях;
*    формування в дітей позитивного ставлення до школи, учителів і однокласників.
►► Конкретні   рекомендації    батькам
Після закінчення початкової школи батьків корисно ознайомити з рекомендаціями фахівців Філадельфійського дитячого центру із забезпечен­ня «гармонії між домашнім і шкільним життям дитини» (Емоційне здоров'я вашої дитини: Пер, з  англ. — М., 1996. — С. 260-262).
Надихайте дитину на розповідь про шкільні справи.
          Не обмежуйте свій інтерес звичайним питан­ням на зразок: «Як минув твій день у школі?». Щотижня обирайте час, вільний від домашніх справ, і уважно розмовляйте з дитиною про школу. Запам'ятовуйте окремі імена, події й деталі, про які дитина повідомляє вам, використовуйте їх надалі для того, щоб починати такі бесіди про школу. Крім того, обов'язково запитуйте у вашої дитини про її однокласників, справи в класі, шкільні предмети, педагогів.

* Регулярно розмовляйте з учителями вашої ди­тини про її успішність, поводження й взаємини з іншими дітьми.
Без вагань поговоріть з учителем, якщо ви від­чуваєте, що не знаєте про шкільне життя вашої ди­тини, або про її проблеми, пов'язані зі школою, або про взаємозв'язок її шкільних і домашніх проблем. Навіть якщо немає особливих приводів для занепо­коєння, консультуйтеся з учителем вашої дитини не рідше, ніж раз на місяць. Під час будь-якої бесіди з учителем висловіть своє прагнення зробити все можливе для того, щоб поліпшити шкільне жит­тя дитини. Якщо між вами й учителем виникають серйозні розбіжності, докладайте всіх зусиль, щоб мирно розв'язати їх.
Не пов'язуйте оцінки за успішність дитини зі своєю системою покарань і заохочень.
Ваша дитина не повинна розцінювати свою гар­ну успішність як нагороду, а неуспішність — як покарання. Якщо дитина навчається добре, частіше радійте, можна навіть улаштовувати невеликі свята із цього приводу. Але виявляйте свою заклопота­ність, якщо в дитини не все добре в школі, і, за потреби, наполягайте на старанному виконанні нею домашніх і класних завдань.
Намагайтеся, наскільки це можливо, не вста­новлювати покарань і заохочень: «Ти на півгодини більше можеш подивитися телевізор за гарні оцін­ки, а на півгодини менше — за погані». Такі пра­вила самі по собі можуть призвести до емоційних проблем.
Знайте програму й особливості школи, де вчиться ваша дитина.
Вам необхідно знати, яким є шкільне життя вашої дитини, і бути впевненими, що вона здо­буває гарну освіту в хороших умовах. Відвідуйте всі заходи й зустрічі, організовані батьківським комітетом і педагогічним колективом. Використо­вуйте будь-які можливості, щоб дізнатися, як ваша дитина навчається і як її навчають. Варто також мати інформацію про кваліфікацію вчителя, дис­циплінарні правила, установлені у школі й класі, різні можливості навчання, що надані школою ва­шій дитині.
Допомагайте дитині виконувати домашні за­вдання, але не робіть їх самі.
Установіть разом із дитиною спеціальний час, коли потрібно виконувати домашні завдан­ня, отримані в школі, і стежте за виконанням цих настанов, що допоможе вам сформувати позитив­не ставлення до навчання. Продемонструйте свій інтерес до домашніх завдань і переконайтеся, що дитина має все необхідне для їх щонайкращого виконання. Однак, якщо дитина звертається до вас із питаннями, пов'язаними з домашніми завданнями, допоможіть їй знайти відповіді само­стійно, а не підказуйте їх.
Допоможіть дитині відчути інтерес до того, що викладають у школі.
З'ясуєте, що взагалі цікавить вашу дитину, а по­тім установіть зв'язок між її інтересами й предмета­ми, що вивчають у школі. Наприклад, любов ди­тини до фільмів можна перетворити на прагнення читати книги, подарувавши книгу, за якою постав­лений фільм, що сподобався. Або любов дитини до ігор можна перетворити на прагнення дізнаватися що-небудь нове. Шукайте будь-які можливості, щоб дитина могла застосувати свої знання, отримані в школі, у домашній діяльності. Наприклад,. дору­чіть їй розрахувати необхідну кількість продуктів для приготування їжі або необхідну кількість фар­би, щоб пофарбувати якусь поверхню.
* Особливі зусилля докладайте для того, щоб під­тримувати спокійну й стабільну атмосферу вдома, коли в шкільному житті дитини від­буваються зміни.
Такі події, як перші кілька місяців у школі, по­чаток і закінчення кожного навчального року, пе­рехід із початкової школи до середньої і старшої, можуть призвести до стресу дитини шкільного ві­ку. За будь-якої можливості намагайтеся уникнути значних змін або порушень у домашній атмосфері протягом цих подій. Спокій домашнього життя ва­шої дитини допоможе їй ефективніше розв'язувати проблеми в школі.
VI. АНАЛІТИЧНА РОБОТА
Спрямована на осмислення проведеної систе­ми психолого-педагогічної діяльності щодо адап­тації дітей до умов середньої школи, на оцінку ефективності роботи й корекції робочих планів (як психологів, так і педагогів, які працюють із п'ятикласниками). Аналіз ситуації дає можливість учасникам обговорити результати реалізації проек­ту, форми й методи подальшої роботи й планування навчально-виховного процесу на перехідний період.




Немає коментарів:

Дописати коментар