Щоб ви не робили, кількість добра має подвоюватись

середа, 27 лютого 2013 р.

МЕТОДИКА ЕКСПРЕС-ДІАГНОСТИКИ ХАРАКТЕРОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ УЧНЯ (за В. М. Оржеховською)


МЕТОДИКА   ЕКСПРЕС-ДІАГНОСТИКИ  ХАРАКТЕРОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ   УЧНЯ    (за В. М. Оржеховською)
Характерологічні прояви
У класному колективі скромний. Своєї дружби одноліткам не нав'язує, але, не виявляючи ініціативи, не відхиляє такої дружби, якщо її пропонують інші. Якщо відчуває свою пра­воту, може бути впертим, невідступним. Не насміхається з інших, мова спокійна, аргу­ментована. Як правило, учень є терплячим і




байдужим. Усе це певним чином відбиваєть­ся на ступені комфортності учня, яка не є висо­кою. Оточенню здається, що учень не прислу­хається до порад інших, важко йде назустріч, коли їхні думки розходяться. Зі

своєю ініціа­тивою рідко звертається до вчителя, тому його  зовнішні дії можуть бути неадекватно оцінені педагогом. Надмірно скромний, спокійний, як правило, не перебуває в центрі уваги педагога. Разом з тим саме таким дітям конче потрібна підтримка з боку дорослих.
 Шляхи корекції. Звертати увагу на успіхи учня, підвищувати його самооцінку, допомагати самостверджуватися серед однолітків, оприлюд­нювати позитивні результати учня у класному колективі. Це можливо за умови вибору учнем власного темпу діяльності, змушувати до при­скорення якого є педагогічно недоцільним. Особливо необхідно підкреслювати позитивні якості учня — скромність, зібраність. Можливий емоційний дискомфорт, пов'язаний із неуспішністю в навчанні, праці, невідповід­ністю іншим одноліткам у колективних видах праці, у спілкуванні з оточенням. Унаслідок цього невпевненість, нерішучість можуть зу­мовити вчинки підлітка, неадекватні колек­тивним цілям.
2. Радісний, комунікативний, балакучий. Полюбляє бути в центрі уваги. Оптиміст, вірить в успіх, але є поверховим.
Легко забуває образи, часто перетворює кон­флікти на жарт. Уразливий, любить новизну. Користується загальною повагою і любов'ю. Проте учні такого типу є поверховими, безтур­ботними. Артистичні, примхливі, рідко дово­дять розпочату справу до кінця, не перейма­ються якістю результатів діяльності. Працю­ють такі учні, як правило, рівно стільки часу, скільки справа їм здається цікавою. Коли зга­сає інтерес до діяльності, учні її припиняють із власної ініціативи, не виявляючи при цьому наполегливості.     
Шляхи корекції. Схвалювати працездатність, враховувати прагнення учнів до новизни та схильність до артистизму. Використовувати ці особливості під час вправляння дітей у наполе­гливості, дисциплінованості, організованості. Пам'ятати про схильність дітей до сприйняття нового, пропонуючи їм оригінальні завдання, залучаючи до активної діяльності в гуртках, експедиціях, екскурсіях тощо.
3.    Надто активний, має добре розвинені бійцівські якості, намагається спілкуватися з оточенням «на рівних». Проте надто честолюбний, насміш­куватий. Якщо   старшого за себе, займає активну протилежну позицію.
Емоційний, важко переживає байдужість у ставленні до себе, здатний до прояву ініціа­тиви в конфліктній ситуації.
Шляхи корекції. Підтримувати нормальні взаєми­ни з учнями такого типу можливо за умови під­кресленої уваги до їх особистості. Взаємини до­цільно будувати тільки в доброзичливому тоні, треба завжди уникати афективної поведінки, не провокувати учнів на відкриту іронію. Якщо конфлікту уникнути не вдалося, не рекоменду­ється «з'ясовувати стосунки», оскільки це ні до чого не приведе. Усі проблеми з такими учнями можна вирішувати тільки за спокійних обста­вин, без емоційного напруження. Враховуючи високу рухливу, організаторську активність таких учнів, доцільно пропонувати їм адекват­ну діяльність, де можлива реалізація високого енергетичного потенціалу.
4. Неспокійний, насторожений, невпевнений у собі, шукає захисту, опіки. Некомунікативний, над­ то вразливий, важко адаптується в незвичних
для нього умовах. Малоактивний, не виявляє ініціативи, не любить високого темпу діяль­ності, оскільки надто повільний у діях. Пере­важно спостерігає навколишній світ, не є при­хильником активного способу життя, часто буває схильним до роздумів. Легко губиться, драматизує ситуацію, може зазнавати боліс­них переживань.
Шляхи корекції. Завжди підтримувати самостійні дії, позитивно оцінювати такі якості, як вдум­ливість, розсудливість, уміння підтримувати зосередженість в умовах монотонної діяльнос­ті. Слідкувати, щоб не відбувалося частої змі­ни видів і темпів діяльності, уникати їх суворої регламентації, активного спілкування учасни­ків спільної діяльності.
Слід залучати таких учнів до спілкування з до­брозичливими, енергійними, життєрадісними людьми.
Невпевненість у собі, пошуки захисту можуть призводити до спілкування з вузьким колом осіб, схильних до правопорушень.
5. Спостерігач, спокійний, малоактивний, неко­мунікативний. Мало цікавиться навколиш­нім середовищем,, людьми, що його оточують; практично  не  прагне  до  створення  іміджу,   виконання зовнішніх яскравих соціальних ролей поза межами школи. В основному ува­га спрямована на внутрішні надумані колі­зії. Такі учні зовні є слухняними, але не ви­являють симпатії до ровесників, є байдужими до їхніх душевних переживань. Усе це впли­ває на формування заниженої самооцінки, за­ниженого рівня домагань, невисокого рівня емоційно-чуттєвої сфери учня.
Шляхи корекції. Для підвищення самооцінки, рівня домагань учня важливо знайти сильні сторони його особистості — здібності, задатки, інтереси, нахили. Відповідно до цього вести ро­боту з активного залучення до підхожих видів позакласної та позашкільної діяльності.
 Можливі вади. За певних умов можуть сформу­ватися негативні моральні риси — байдужість, егоїзм, коли підліток спроможний холодно­кровно, усвідомлюючи власну вигоду, здійсни­ти протиправний вчинок. Навіть дорослі люди не завжди можуть зрозуміти мотиви поведінки таких учнів.
6. Стриманий, боязливий, чутливий, ніяковіє в не­ знайомій ситуації. Невпевнений, мрійливий. Любить філософствувати, не сприймає багатолюддя. Часто виявляє схильність до роздумів, сумніву. Рідко відчуває в собі сили, хоч урів­новажений, не вдається до паніки та драмати­зації за будь-яких обставин. Тривожний, часто через це виявляє нерішучість, більше теорети­зує, ніж практично діє.
Усе це спричиняє песимізм, впливає на ступінь самооцінки, яка найчастіше є заниженою, що заважає в досягненні реальних результатів.
 Шляхи корекції. Намагатися підтримувати, опі­кати, підкреслювати перед групою позитивні якості та риси характеру такого учня. Останні полягають у серйозності, вдумливості, вихова­ності.
Можна скористатися чутливістю учня і запро­понувати йому опікати слабшого за себе. Це впливатиме на формування в нього впевненості та оптимізму.
7. Цей тип учня є активним, спрямованим на дію.
Він є справедливим і самовідданим другом, надійним помічником, якому можна довірити будь-що. Але організатором такий, учень бути не може, оскільки він не виявляє ініціативи у спілкуванні з оточенням, полюбляє більше
 «перебувати в тіні». Шумних компаній не сприймає, частіше має одного друга, взаємини з яким складають суттєву частину його життя. Особливого значення надає моральним аспек­там, тому іноді може виглядати сумним моралізатором. Сам часто сліпа вірить у чийсь ав­торитет, беззаперечно йому підкоряється.
 Шляхи корекції. Бажано надати абсолютну волю і самостійність у використанні власного часу, при цьому заохочувати доцільність розподілу учнем свого режиму дня, власних дій та вибору видів діяльності. Це впливає на вияви ініціа­тиви у його справах і вчинках. Важливо систе­матично працювати над подоланням феномену абсолютної конформності. Цього можна досяг­ти за рахунок уникання публічних нотацій, гласної критики, а також завдяки виробленню відчуття впевненості у своїх силах та правах.
Можливі вади. Схильність до беззаперечного ви­конання пропозицій. Іноді промах авторитетної особи може зробити учня морально нестійким, вплинути на зміщення його моральних орієн­тирів, підштовхнути до наслідування асоціаль­но спрямованих громадян.
1. Учень є спокійним, терплячим до альтернатив­них думок. Лояльний, естетично обдарований, проте є спостерігачем, рідко виявляє будь-яку дієвість. Досить індиферентний (байдужий) до отриманих результатів, полюбляє «не виділя­тися» серед інших. У спілкуванні практично ініціатором конфліктів з іншими не виступає, легко обходить конфліктні ситуації. Навіть коли буває втягненим у конфлікт, переживає його недовго і неглибоко. Це може вплинути на формування споглядальної моралі, загаль­мувати прагнення до активної діяльності, за­тримати процес формування соціальної зрі­лості особистості учня, спровокувати відхід підлітка від осмислення соціальних проблем.
2.  Шляхи корекції. Провідна лінія корекції — про­будити в учня потребу в діяльності, зацікавле­ність у її результатах. У зв'язку з цим до вибору видів діяльності слід ставитися ретельно, схва­лювати успішні результати. Потрібно спонука­ти такого учня до переживання за результати власної діяльності, розуміння того, що це дає певну естетичну насолоду іншим. Такий під­хід дозволить сформувати в учня цього психо­логічного типу соціальний досвід, соціальний інтелект.
3. Можливі вади. Споглядальна мораль учня, від­сутність соціального інтелекту можуть нега­тивно вплинути на процес його громадянського становлення, сприяти формуванню безвідпові­дального ставлення до оточення, до результатів власних дій, а значить, і до неадекватних сус­пільним вимогам форм поведінки.
9. Активний, життєрадісний, комунікативний, схильний до нового, допитливий, енергійний, проте соціальний інтелект розвинений недо­статньо й у спілкуванні учень може часто бути недбайливим. Довірливий, може легко потра­пити в асоціальні угрупування, оскільки має слабку опірність дезорганізуючим умовам. До­волі часто учень не має твердих, чітких уста­новок, наче «пливе за течією», — настільки він непринциповий, невимогливий до себе. Твердої лінії поведінки не має, тому будь-який зрив може настати зненацька для оточення. Крім того, учень не має навичок адекватного оцінювання інших і самооцінювання.
 Шляхи корекції. Для учнів такого типу надто важ­ливим є суворе дотримання режиму дня, конт­роль із боку дорослих за доцільністю викорис­тання енергії у корисних справах. Щоб захопи­ти підлітка корисною справою, важливо разом із ним спланувати всі етапи роботи, термін, об­сяг завдань. При цьому важливо дібрати учневі партнерів із позитивними настановами, навіть лідерів для зразку, контролю і звітності.
Можливі вади. Такі учні надто піддаються не­гативним впливам зовні, особлива небезпека полягає в їхній недбайливості, соціальній не­зрілості. Кожен день для підлітка може стати «фатальним» у його житті, якщо враховувати його колективізм та схильність до змін у житті за умов відсутності систематичного контролю з боку дорослих.
4.    Артистичний, неглибокий «позер». Улюбле­не заняття — розважати інших, спілкувати­ся з ними. При цьому учень має неглибокі на­станови, поверхові знання, нестійкі моральні орієнтації. Проте він завжди врівноважений, регулює свої емоції, неконфліктний, хоча за браком наполегливості не досягає кінцевого результату, а внаслідок артистичних дій може легко перетворюватися на «блазня».
5. Шляхи корекції. Підтримувати зусилля, спрямо­вані на досягнення цікавих цілей, оскільки  ініціативу в їхньому виборі учень виявляє, але, як правило, рідко досягає кінцевої мети. Підтримувати артистичні задатки, але не до­зволяти бути безпринципним, улаштовувати клоунади.
Можливі вади. В умовах несформованості колек­тивної думки, адекватної оцінки дій учня він легко стає порушником дисципліни, що з ча­сом може призвести і до протиправних форм поведінки.
11.       Активний, товариський, благородний, честолюб­ний. Легко погоджується на ризиковані розва­ги, не завжди розбирається в друзях, у засобах
досягнення мети. Має добрі організаторські здібності, досягати успіху йому допомагає его­їзм, Прагнення бути лідером. Рідко ображаєть­ся на голосне зауваження, може проявляти лі­нощі й часто буває незібраним, хвалькуватим.
Шляхи корекції. Обов'язковий систематичний контроль за діями, поведінкою учня з боку дорослих. Підтримувати, заохочувати органі­заторські здібності, при цьому зосереджувати увагу учня на кінцевій меті і засобах її досяг­нення. Сприяти прояву учнем рис привабли­вості та благородства.
Можливі вади. За умов відсутності контролю з боку дорослих може легко йти на компроміси з совістю, бути зневажливим у доборі шляхів реалізації задуманого, здатний до протиправ­них дій.
6.    Легко піддасться вимогам дисципліни. Наділе­ний почуттям гідності. Є добрим організато­ром, активний, тяжіє до мистецтва та спорту, вразливий. Може ставити перед собою пев­ні програми зі самовдосконалення до кінце­вої мети. Уміє звітувати перед товаришами за свої дії і слідкувати за доцільністю дій    своїх  однокласників. Легко може захопитися будь-якими подіями або людьми.
Шляхи корекції. Допомагати розвивати лідерські та організаторські нахили, впливати на форму­вання цілеспрямованості в думках, діях стосов­но себе та оточення. Практикувати звітність учня за етапами дій та про досягнення кінцевої мети його діяльності.
Можливі вади. Легкий «на підйом» учень може захопитися будь-якою ідеєю, образом, люди­ною, що певним чином відбивається на харак­тері його поведінки.
13. Складний тип. Енергійний, життєлюбний, але пихатий. Як правило, він не має яскраво вира­женої духовної спрямованості, живе звичай­ними побутовими, життєвими радощами. Шляхи корекції. Нагадувати учневі про необхідність тримати себе «в руках», поважати своїх одноліт­ків, які так само мають почуття власної гідності. Радити учневі діяти впевнено, але спокійно, без емоційних зривів; дотримуватися вимог щодо виконання обов'язків. Звертати увагу на фор­мування естетичних почуттів школяра шляхом залучення до оцінки прекрасного в житті. Можливі вади. Бездуховність, пихатість за умов педагогічно недоцільного впливу на учня мо­жуть перерости в егоцентризм.
14. Владолюбний, підозрілий, педантичний. Завжди прагне до першості. Дріб'язковий. Насолоджу­ється будь-якою вищістю. Уїдливо-жовчний. Схильний до висміювання слабких. Мстивий, деспотичний, зневажливий.
Шляхи корекції. Ураховуючи такі якості, мож­на довірити учневі лідерство, але обов'язково з контролем, звітністю за виконану роботу, досягнуті результати. Учити аналітично оці­нювати власні позитивні й негативні якості, заохочувати волю й завзятість. Систематично працювати над формуванням позитивного, емо­ційного ставлення до оточення. Із цією метою давати учневі тільки позитивні настанови, не йти на моральні компроміси задля дружелюб­них взаємин з учнем.
Можливі вади. Схильність до жорстокості й емо­ційної глухоти; наявність негативних настанов щодо досягнення будь-якої мети. Здатність до порушення моральних підвалин заради власно­го владолюбства, зміщення ціннісних орієнта­цій на користь негативізму.
15.      Завжди незадоволений, буркотливий, схильний до причіпок. Дріб'язково-вимогливий, легко ображається через дрібниці. Часто хмурий, роздратований. У справах невпевнений, рід­ко бере на себе ініціативу, тому у взаєминах
швидше виступає як підлеглий. Як правило, перед труднощами пасує, від однолітків три­ мається осторонь. Злопам'ятний, педантич­ний, друзів не має. Схильний до командних манер, хоч голос має тихий, але різкий.
Шляхи корекції. Підтримувати з учнем позитив­ні взаємини, дізнаватися про його настрій.
Використовувати його педантичні манери на користь тривалої, спокійної справи (підготовка реферату, доповіді, стінгазети, інші канцеляр­ські роботи). Заохочувати старанність, принци­повість, робити це гласно серед однолітків. Це впливатиме на позитивний тон у налагодженні взаємин учня з класним колективом. Можливі вади. Можлива озлобленість, неприми­ренність до думок інших, афективні стани, що впливатимуть на фізичне й психічне здоров'я дитини.
16.      Надмірно-чутливий, недовірливий, мовчазний, за­мкнутий, образливий. Самолюбний, незалеж­ний, наділений аналітичним складом розуму.
Песиміст. Схильний до узагальнювального спо­собу мислення, який, як правило, призводить учня до невпевненості в собі.
Шляхи корекції. Завжди ставитися до учня, ходу його думок і дій із повагою, доброзичливо, з го­товністю прийти на допомогу, проте підтриму­вати тільки справедливі критичні зауваження учня, пояснювати йому помилковість його поверхових суджень. Для аргументованості й ґрунтовності можна висувати йому альтер­нативні пропозиції.
Можливі вади. Можуть розвинутися критикан­ство й зневажливість до навколишнього світу, прагнення до моралізування.
17.      Надто емоційний. Емоції мають позитивне за­барвлення. Захоплений, життєрадісний, то­вариський. У контактах з іншими людьми недоречно нерозбірливий, проте до всіх на­лаштований дружньо. Непостійний, наївний,
користується симпатією оточення. Романтик і фантазер. Не прагне до лідерства, надає пе­ревагу інтимно-дружнім зв'язкам. Через несформованість вольових якостей може не досягати позитивного результату своєї діяль­ності.
Шляхи корекції. Завжди підтримувати позитив­ний емоційний настрій, розвивати естетич­ні нахили, які дають простір для виявлення емоційних станів учня. Залучати учня до са­мовиховання волі до рівня домагань, навчити елементарних прийомів самоконтролю, само­оцінки.
Можливі вади. Нерозбірливість у контактах може призвести до соціально-несхвальних дій, роз­чарувань, втрати віри в прекрасне, несталості       власних оцінних суджень, зміщень ціннісних орієнтацій.
18.      Надто жалісливий, схильний до безумовної під­тримки слабих. Надає перевагу інтимно-друж­нім контактам, має спокійно-знижений на­стрій. Скромний, сором'язливий, невпевнений у собі, не має вираженої активної життєвої по­зиції. Переважно не творець, а спостерігач.
Може швидко стати настороженим і підозрі­ливим за несприятливих умов.
Шляхи корекції. Усіляка дружелюбна підтрим­ка, віра в кінцевий успіх, гласна підтримка в колективі однолітків, обов'язкова допомога у складних ситуаціях, активний вплив на про­цес формування життєвої позиції учня, налаго­дження дружніх стосунків з оточенням. Можливі вади. Занижена самооцінка, як ре­зультат невпевненості в собі, впливає на галь­мування активної життєвої позиції і прояви споглядального ставлення до життя, втрати бійцівських якостей у разі досягнення кінце­вої мети. Емпатія може «спрацювати» не на користь і стати однією з причин асоціальних проявів.
19.      Надто спокійний, мовчазний, розсудливий. По­вільний у діях, дуже послідовний (до педан­тичності), самостійний, незалежний, копіт­кий. Безпристрасний, зовні практично не виявляє ніяких емоцій. Іноді буває відірваним від реалій життя.
Шляхи корекції. Радити ощадливий режим, здій­снювати за його дотриманням доброзичливий контроль, завжди підтримувати, допомагати у складних для учня ситуаціях, формувати систему домагань, адекватну самооцінку шко­ляра.
Можливі вади. Занижена самооцінка, вагання, внутрішня боротьба з приводу добору раціо­нальних шляхів виконання дії, безпристрас­ність можуть призводити до душевного надла­му в несприятливих, незвичних умовах, а та­кож вливати на процес соціальної адаптації.
20.      Надто демонстративний, не вміє співпережива­ти, емоційно збіднений. Любить протиставляти себе колективу. Наполегливий у досягненні значущих для себе цінностей, прагне до пре­стижності.. Переважно є практичним. Часто
буває нещирим, фальшивим.
Шляхи корекції. Ставитися до негативних рис учня терпляче, з розумінням. Прагнути до переведення активності учня з площини нега­тивної в позитивну. Залучати учня до сприй­мання естетичного, прекрасного. Впливати на прагнення учня до спілкування в соціально спрямованих групах однолітків, до дружби із сильним лідером.
Можливі вади. Такі негативні якості на тлі ак­тивності учня можуть призвести до негативної біоенергетики, загострення спілкування з ото­ченням, формування постійного негативного емоційного фону школяра.
21. Надто енергійний, життєрадісний; — так зва­ний «улюбленець публіки». Зовні здається, що такі учні є щасливими, все в них виходить легко й невимушено. Вони добре навчаються, обдаровані, досить артистичні. Але такий ар­сенал позитивного нерідко дає негативні на­слідки, оскільки діти звикають до того, що все їм легко дістається. Починають роботу й не за­вершують, не досягаючи успіху, вважають, що їм усе дозволено. Як правило, є ініціатора­ми розриву з друзями, припускаються різних помилок соціально-побутового характеру, по­гано володіють навичками самоконтролю, са­моаналізу, самооцінки.
Шляхи корекції. Ставитися до прорахунків учнів доброзичливо-вимогливо, уникати призначен­ня таких школярів на лідерські посади. їм до­цільно доручати разове виконання завдань (лег­ко спитати з учня за прорахунки, незадовільні результати його діяльності) з обов'язковим контролем за кінцевим результатом. Для самоорганізації учня разом із ним слід розбити термін виконання на періоди, етапи, обумовити кінцевий результат. І так роби­ти систематично, не послабляючи контролю з боку дорослого. Це дасть змогу привчити учня до впорядкованої, осмисленої роботи, впливатиме на формування адекватної само­оцінки.
Можливі вади. За умов відсутності систематично­го контролю з боку дорослих і можливої легко­сті виконання учнями будь-яких справ форму­ється завищена самооцінка, егоїзм, невміння прислухатися до доцільних порад інших. Зго­дом учні звикають до порушення загально­прийнятих норм і правил, можуть здійснювати асоціальні вчинки.
22. Надто пасивний, байдужий, впевнений у собі.
До оточення жорстко вимогливий, злопа­м'ятний, може виявляти пасивну впертість. Дріб'язковий, підкреслено педантичний. Роз­судливий і холоднокровний. Практично бай­дужий до думок інших, недостатньо рухли­вий, пристосований до перемінних вимог середовища. Надає перевагу виконанню звич­них справ і монотонності побуту. Інтонації мовлення, жести та міміка є досить невираз­ними. Не тяжіє до естетики. Разом з тим, усе, що є для учня знайомим, він виконує ретель­но, не поспішаючи, домагається позитивного кінцевого результату.
Шляхи корекції. Систематично виявляти зацікав­леність психічним та емоційним станом, фізич­ним здоров'ям учня. Це дозволить переборювати пасивність, байдужість підлітка до ото­чення. Використовувати його малорухливість, педантичність у напрямі точного виконання нескладних доручень, підтримки виконавської дисципліни учня. Враховувати той факт, що він схильний працювати індивідуально, не за­лучати його до діяльності, розрахованої на кін­цевий сукупний результат. Звертати увагу на приємні учневі побутові дрібниці, створювати йому комфорт.
Можливі вади. Жорстка вимогливість може трансформуватися в озлобленість, буркот­ливість, непривітність, що утруднюватиме спілкування з оточенням, яскраво виражену злопам'ятність; прагнення створити ту чи іншу перешкоду, щоб «насолити» своєму антиподу  або удаваному ворогу.
23. Колективістський, активний, ініціативний, має різні захоплення. При цьому вміє керувати со­бою, усвідомлювати й досягати визначеної мети. Честолюбний, прагне до лідерства, на­ділений організаторськими здібностями. Ко­ристується заслуженим авторитетом і довірою людей, що його оточують. Характер легкий, гнучкий, ледь пожвавлений. Схильний до яскравих естетичних почуттів, невтомний, ці­ леспрямований.
. Шляхи корекції. Довіряти й спеціально створюва­ти умови для лідерства дитини цього типу. Під­тримувати організаторські вміння, виконання певних індивідуальних завдань, але слідкувати за доцільністю розподілу    різноманітними справами. Привчати до дотри­мання режиму дня.
Можливі вади. Зважаючи на здатність учня до сильних почуттів, емоційних станів, за відсут­ності доцільного контролю за його діями мож­ливе залучення підлітка до асоціально спрямо­ваних угрупувань.
24. Меланхолійний, честолюбний, завзятий, серйоз­ний. Іноді буває схильним до сумовитості, три­воги. Має досить вузьке коло друзів. Узагалі не ображається на інших людей, проте іно­ді буває помисливим. Виявляє самостійність
у рішеннях стосовно принципових питань, проте є досить залежним від близьких у своє­му емоційному житті. Самооцінка є переваж­но заниженою, впливає на почуття впевненос­ті учня в собі.
Шляхи корекції. Доброзичливо залучати до само­стійного вирішення різноманітних питань, всі­ляко підтримувати впевненість дитини в собі; впливати на підвищення її самооцінки, вислов­лювати надію на позитивний кінцевий резуль­тат будь-якої діяльності учня.
 Можливі вади. Підвищена тривожність може впливати на зниження результативності ді­яльності учня, на відчуття емоційного диском­форту.
25. Жорстко вимогливий до оточення. Упертий, гордий, надто честолюбний. Енергійний, това­риський, має переважно бійцівський настрій.
Свої невдачі приховує від оточення. Прагне бути на виду, проте в більшості випадків є хо­лоднокровним.
Шляхи корекції. Взаємини з таким учнем будува­ти на основі поваги, високої вимогливості до якості кінцевих результатів його діяльності. Навіть є педагогічно доцільним висміювати його недоліки, якщо підліток є надто зарозу­мілим.
Можливі вади. Можуть сформуватися завищена самооцінка, хвалькуватість, невисока вимо­гливість до себе.
26. Гордий, прагне до першості, злопам'ятний. Праг­не будь-що бути лідером в усьому. Енергійний, настирливий, спокійний. Любить ризикува­ти, не відходить від поставленої мети, у взає­минах з іншими неемоційний, іноді виявляє озлобленість.
Шляхи корекції. Підтримувати в позитивних нахилах та діях, допомагати в лідерстві, не припускати командного стилю взаємин з од­нолітками, обов'язково нейтралізувати озло­бленість, впливати на розвиток соціального інтелекту.
Можливі вади. Іноді може розвиватися непомірна пихатість, неприступність, невміння прислуха­тися до колективної думки, підпорядковувати свої дії вимогам колективу.
27.       Сором'язливий, прагне до самостійності, але надто прихильний. Доброзичливий, у тісному колі спостережливий, має почуття гумору.
Схильний до глибоких, довірливих взаємин, уникає ситуації ризику, небезпеки. Не при­ймає нав'язаного ззовні темпу, іноді швид­ко приймає рішення, а потім кається у сво­їх вчинках. У разі невдачі звинувачує тільки себе.
Шляхи корекції. Заохочувати учня до соціально активних дій та вчинків, При цьому забезпечу­вати спокійну доброзичливу атмосферу. Під­тримувати прагнення оперативно розв'язувати ділові питання.
Можливі вади. Може бути прихильним до одно­літка з асоціально спрямованою поведінкою, будувати свої дії на основі поспішних рішень. Це призводить до помилок та тяжких пережи­вань учнем їхніх наслідків.
28.       Честолюбний, навіть невдачі не знижують упевненості учня в собі. Зарозумілий, зло­ пам'ятний, енергійний, цілеспрямований. Має схильність до конфліктних взаємин, не може поступитися, навіть коли помиляється. При цьому не відчуває сором'язливості, не­ симпатичний. Вступає у взаємини з іншими на інформативному рівні. Надто обмежений емоційно.
Шляхи корекції. Постійно розвивати соціальний інтелект, не підтримувати в конфліктних си­туаціях. Впливати на учня доцільно через честолюбність. Взаємини підтримувати рівні, спокійні, не переходити до конфліктного вирі­шення спірних питань.
Можливі вади. Можуть розвинутися впертість, зарозумілість, конфліктність, які впливають на душевний стан учня, рівновагу взаємин у колективі.

Немає коментарів:

Дописати коментар