Щоб ви не робили, кількість добра має подвоюватись

понеділок, 4 березня 2013 р.

Проективна малюнкова методика "Школа і Я"


Проективна малюнкова методика "Школа і Я"
Методика спрямована на визначення узагальненого ставлення учнів до школи, виявлення її значущості, ха­рактеру та емоційного забарвлення [10]. Школярам про­понується намалювати малюнок на тему "Школа і я". Час малювання не обмежується. Після закінчення малюнка учень пояснює 



зображення, його зміст, деталі, елемен­ти. Малюнок школи оцінюється за такими критеріями: наявність будинку школи, зображеного ззовні або все­редині, шкільної обстановки (клас, зал, кабінет та ін.); наявність деталей та їх кількість, змістовний характер де­талей (ставлення власне до педагогічного процесу: підручники, карти, парти та ін.); присутність на малюнку суб'єктів педагогічного процесу (вчителів, учнів). На ма­люнку "Я" виділяється: наявність самого учня на малюн­ку; його просторова позиція; наявність на малюнку якого-небудь зв'язку зі школою (стежка, зміст діалогу з іншим персонажем малюнку). Коментарі учня дозво­ляють уточнити сюжет малюнку та значення його де­талей. Ми аналізуємо лише сюжет, зміст малюнку, залишаючи за межами розгляду його динамічні особ­ливості як більш неоднозначні. Аналізуючи малюнки, ми звертали увагу на те, як сам школяр в цьому образі конструює та відтворює значення школи в сфері своїх особистісних інтересів, відображує свою позицію по від­ношенню до школи.
Важливими, на нашу думку, є:
-  малювання школи зсередини та "Я" всередині школи, що свідчить про краще пристосування до шкіль­ного життя, "злиття" зі школою, загальне прийняття школи;
розвинуті міжособистісні стосунки з однокласниками, дружбу між дітьми (крім негативних сюжетів - бійок, сварок тощо);
- позитивне зображення вчителя свідчить про більш тісний емоційний зв'язок із вчителем, визнання його провідної ролі в навчальному процесі (крім негативних сюжетів - вчитель сварить учня, ставить погану оцінку тощо);
- зображення навчальних атрибутів свідчить про розуміння шкільного життя саме як навчального, розу­міння неможливості одержання знань без шкільних ат­рибутів;
- наявність елементів природи на малюнках свідчить про "інтегрованість" в навколишнє середовище, в при­родне довкілля, що оточує дитину поза стінами школи, та її ставлення до навколишнього.

3 коментарі: