Щоб ви не робили, кількість добра має подвоюватись

понеділок, 4 березня 2013 р.

Діагностика вад особистісного розвитку (ДВОР)


Матеріалом для вивчення вад особистісного розвитку дитини є тест ДВОР, розробле­ний В. Киричуком. Анкета об'ємна (90 запитань), але досить інформативна і може виявити­ся дуже корисною для усвідомлення дитиною рис свого характеру та шляхів самовдоскона­лення. 



Розроблено зручний індивідуальний бланк відповідей, аналітичну довідку з загаль­ними рекомендаціями.
Мета розробки: формалізувати та структурувати процес обліку даних, аналітичної робо­ти за результатами методики. Групування учнів за виявленими вадами та пошук ефективних виховних впливів, шляхів і можливостей кореційно-відновлювальної роботи.
Форма аналітичної довідки містить обов'язкові дані про контингент обстежуваних. Зве­дена таблиця вад дозволяє проаналізувати статистичні дані, а також порівняти особливості розвитку хлопчиків та дівчаток певної вікової категорії.
У результативній частині довідки поєднується загальна інформація про характерологіч­ні особливості — визначення вади, її сутність, характеристика поведінкових проявів, мож­ливі ускладнення. Вказуються конкретні прізвища дітей, для яких розроблено загальні при­нципи і можливі шляхи впливу та корекційної роботи. Класний керівних отримує рекомен­дації у роботі з цими дітьми з метою розширення та оптимізації виховних впливів.
Використовується у консультативно-методичній, обліковій, корекційно-розвивальній та профілактичній діяльності шкільного психолога — для розробки індивідуальних корекційно-розвивальних програм. Класним керівником — до уваги, для використання в роботі з класним колективом та конкретними учнями. Бланк має відмітку «Тільки для службового використання», інформація не повинна обговорюватися з учнями та членами їх сімей (прин­цип конфіденційності). У разі виникнення питань психолог проводить особисту консульта­тивну бесіду з дитиною та батьками, наголошуючи на шляхах корекції та принципах подо­лання проблеми.
БЛАНК ВІДПОВІДЕЙ ДО МЕТОДИКИ «ДВОР»
Прізвище, ім'я_______________ _________________
Вік __________




Дата
Клас



І
II
III
IV
V
VI
VII
VIII
IX
1
11
21
31
41
51
61
71
81
2
12
22
32
42
52
62
72
82
3
13
23
33
43
53
63
73
83
4
14
24
34
44
54
64
74
84
5
15
25
35
45
55
65
75
85
6
16
26
36
46
56
66
76
86
7
17
27
37
47
57
67
77
87
8
18
28
38
48
58
68
78
88
9
19
29
39
49
59
69
79
89
10
20
ЗО
40
50
60
70
80
90









Інструктаж. Заповніть паспортну частину бланку. Уважно прослухайте запитання ан­кети, їх багато, тому не замислюйтесь довго над відповідями, відповідайте за першим спо­нуканням: якщо ви згодні («так», «правильно») — у відповідній графі поставте «+», якщо не згодні («ні», «неправильно») — знак«-». Якщо запитання виявиться незрозумілим або ви не встигли відповісти, підніміть руку.


Аналітична довідка за методикою «ДВОР» В. Киричука
учнів      класу
Дата обстеження
Мета: виявлення деяких недоліків та вад особистісного розвитку. _
Обстежено___ _осіб (за обліком ), з них хлопчиків _, дівчаток___ .
ВСТАНОВЛЕНО
Відповідно анкетних даних,_ % дітей не мають виражених недоліків особистісного
розвитку. Це_________________________________________________
В інших дітей класу виражені наступні недоліки:

Вади особистісного розвитку
Усього
%
Хлопчики
%
Дівчатка
%
1. Тривожність






2. Імпульсивність






3. Агресивність






4. Схильність до нечесної поведінки






5. Асоціальність






6. Замкнутість






7. Невпевненість у собі






8. Екстернальність






9. Естетична нечутливість






1.Тривога — емоційний стан, що виникає в ситуаціях невизначеності й небезпеки й про­являється в очікуванні несприятливого розвитку подій.
Уроджена або придбана схильність дитини легко впадати у стан тривоги свідчить про три­вожність як рису характеру, що проявляється в емоційній рухливості, легкості «спалахуван­ня» емоцій, остраху спілкуватися з малознайомими людьми, плаксивості тощо. У таких дітей  часто виникає страх перед іспитом, контрольною, вчителем. У них рано формується почут­тя обов'язку і відповідальності, тому вони платять самовіддачею тому, хто поважає їхнє людську гідність і захищає від нахабності. За результатами опитування такими  рисами можуть  володіти  
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Шляхи корекції
Постійно підбадьорювати, стимулювати, висловлювати впевненість в успіху, значних можливостях дитини. Для подолання скутості допомагати розслабитися, знімати напругу за допомогою рухових ігор, музики, спортивних вправ. Допоможе інсценування етюдів на про­яв сміливості, рішучості, коли дитина емоційно ототожнює себе з героєм.
2.Імпульсивність — особливість поводження людини, що проявляється в схильності діяти за першим спонуканням. Такі діти нестримані, піддаються ситуативному емоційному пори­ву, не зважають на інтереси інших людей. Через свій егоцентризм дитина піклується насам­перед про власні інтереси. Це вважається нормою для дошкільника, однак ступінь імпуль­сивності у різних дітей неоднаковий. Значне емоційне розгальмування спричиняє труднощі у вихованні.
Такі діти нетерплячі, не можуть чекати, легко ображаються, дратівливі, емоційно нестри­мані. Легко відволікаються, легковажні, безвідповідальні. їм не вдається тривала монотонна робота, часто необхідні зміни й нові враження. Відповідно дослідження, це___________________________________________________________
Рекомендації в роботі
У спілкуванні із цими дітьми особливо відзначайте кожну успішну спробу стриматися, не піддаватися спокусі й виниклому зараз бажанню. Хваліть за кожен, навіть мінімальний, прояв терпіння. Висловлюйте надію, що дитина може, якщо захоче, упоратися із собою, не буде поспішати, а спершу обміркує свої дії. У сюжетно-рольових іграх корисно, щоб дитині дісталася роль, яка вимагає відповідальності, організації ефективної діяльності групи, пого­дженості інтересів різних людей.
3. Агресивність характеризується поведінкою, спрямованою на завдавання фізичної або психологічної шкоди іншим людям і супроводжується емоційними станами гніву, ворожості, ненависті та ін.
Такі діти вперті, забіякуваті, намагаються суперечити, відмовляються від загальноприй­нятих форм роботи і поведінки. їм властиві приступи гніву, злості, роздратування. Вони праг­нуть скривдити, принизити, осміяти. Владні, егоцентричні, завжди наполягають на своєму, не вміють зрозуміти інтереси інших. В основному самовпевнені, із завищеною самооцінкою.
Такі риси, ймовірно, присутні в _______________________________________________________________________
Рекомендації щодо корекції
У спілкуванні з агресивними дітьми необхідно проявляти значну стриманість, тер­піння. Пам'ятайте, що маленькі забіяки, тероризуючи інших, самі страждають від власної впертості, гніву, дратівливості. Почуття досади, порушення рівноваги, невдоволення не проходять в агресивних дітей, навіть якщо їм вдається когось скривдити. Цим дітям треба дати зрозуміти, що ви — їхній союзник у вирішенні внутрішніх проблем. Вони повинні пе­реконатися, що їх люблять, а окремі вчинки псують враження про них, до того ж не при­носять полегшення. Тактовно і послідовно вчіть дитину самоконтролю, внутрішній зібра­ності й витримці.
Переключити активність агресивної дитини у конструктивне русло допоможе вивчення її інтересів та схильностей. Поступове ускладнення завдань, які вимагають рішучості, сміли­вості, енергійності, дозволить відволікти дитину від дріб'язкового «з'ясування відносин» на організацію загальної діяльності, успіх якої залежить від уміння співпрацювати. Доцільно ко­ординувати зусилля вчителів і батьків, дотримуючись єдиної виховної тактики.
4. Схильність до нечесної поведінки
Закріплення нечесного поводження веде до формування більш загальної особистісної  вади — прагнення маніпулювати іншими з метою досягти своїх цілей (користь). Найчастіше це проявляється в схильності до неправди. Такий недолік у себе відзначають___________________________________________________________
Корекційні впливи
Дитині, що схильна обманювати, необхідно роз'ясняти, що вам приємніше, коли вона говорить правду, а неправда вас засмучує. Хваліть учня, якщо він чесно зізнався в про­вині. Пом'якшуйте покарання у випадку каяття й переживання дитиною почуття прови­ни або сорому за неправду. Проведіть бесіду на тему вихованих дітей і дорослих, котрим можна вірити, тому що вони поважають інших людей і не принижують себе нечесним по­водженням.


5. Асоціальність — свідчення моральної неповноцінності, відсутності вищих соціальних почуттів, проявляється в ігноруванні вищих етичних норм.
Такі діти нехтують своїми обов'язками, не виконують обіцянок. їм властивий по­
тяг до насолод і гострих відчуттів без обмежень (гедоністичний тип), несприйняття критики, ворожість до людей, які прагнуть тримати дитину в соціально припус­тимих рамках; нестійкість бажань — від раптових афектів до нудьги, роздратування,
злості. Крайній егоїзм, себелюбність, нескромність, застосування силових методів ви­
рішення конфліктів, користолюбство. Можливо, це властиво_________ ________
Рекомендації з корекції
Цим дітям необхідно створювати такі умови, щоб вони частіше попадали у положення жертви агресії й маніпулятивних впливів. Таке навчання на особистому прикладі (наслідках власної нестриманості й брутальності) доцільніше проводити в ігрових ситуаціях з нас ним обговоренням і аналізом дій персонажів. Хваліть за найменший прояв ввічливості, стри­маності, за добрі вчинки. Вчіть об'єктивно оцінювати свої знання, уміння, риси й бажання, ставити перед собою обмірковані цілі, співвіднесені з можливостями.
6. Замкнутість проявляється в нетовариськості, недовірі до людей, інтровертованості  тобто спрямованості інтересів на власний внутрішній світ.
Можлива зміщена самооцінка, ранимість, низькі адаптивні можливості. Такі діти
схильні до споглядальності, філософування, вони уникають шумних компаній, у спілку­ванні стримані й небагатослівні. їм властива вдумливість, схильність до монотонної діяль­ності. У частини таких дітей можливий низький рівень зацікавленості в реальному жит­ті, а значить і низькі досягнення. В іншої частини замкнутих дітей скутість базується на невмінні спілкуватися, проявити себе, налагодити контакт із різними людьми. Характер­на пригніченість настрою, песимістичне відношення до майбутнього, схильність драмати­зувати ситуацію. Цими рисами згідно з дослідженням, володіють_____ _________
Корекційна робота
Прагніть підтримати, відгородити від глузувань, виділяйте й підкреслюйте, особливо при всіх, позитивні якості. Активізуйте інтерес до навколишнього, поволі зводьте з людьми доброзичливо-енергійними. Намагайтеся захопити роботою шляхом з'ясування й розвитку задатків, схильностей. Краще підібрати таку суспільну діяльність, що не вимагає активного спілкування, суворої тимчасової регламентації, а також не включену у тверду систем субординацію. Розвивайте потребу в досягненні успіху, підвищуйте самооцінку — це руйнує  байдужність і підвищує рівень домагань, а отже, і якість роботи (навчання). Допоможіть учневі виявити себе в груповій діяльності, звертайте увагу інших дітей на вміння й успіхи кожної дитини.
7. Невпевненість у собі
Така дитина стримана, боязка, чутлива, мрійлива. Соромиться в незнайомій си­туації. Схильна філософувати, фантазувати, сумніватися. Мало вірить у свої силі У цілому врівноважена, однак часто перебуває в нерішучості. Може негативно сприйми навколишній світ. Легко стає підозрілою і настороженою у несприятливих ситуаціях.
Корекція
Необхідний оберігаючий режим. Підтримуйте, опікуйте в міру можливості, підкреслюй­те позитивні якості й прояви (серйозність, вихованість, чуйність). Можна запропонува­ти допомогти комусь більш слабкому — це підвищить самооцінку, дасть привід до більш оптимістичного відчуття життя. Не допускайте сліпої віри в чийсь авторитет, навіюйте впев­неність у своїх силах і правах. Виховуйте самодисципліну, що не залишить місця коливан­ням і нерішучості.
8. Екстернальність — особливості самоконтролю, за яких відповідальність за своє жит­тя, здоров'я, досягнення й поразки приписується іншим людям.
Ці діти відрізняються наслідувальним і поступливим поводженням, слабкіше реагують на втрату особистої волі й незалежності та більш успішно працюють у групі, особливо в умо­вах контролю й спостереження. У них, як правило, більш низький психологічний статус у ко­лективі. Вони мало піклуються про своє здоров'я, режим і їжу, рідко звертаються за допомо­гою, покладаючи контроль на старших. Можлива знижена самооцінка, тривожність, схиль­ність до депресії, невротичність. Погано переносять самотність, несамодостатні. Це, схоже,  властиво______________________________________________ ________
Рекомендації
Підвищуйте їхній психологічний статус у колективі, створюючи ситуації успіху, хваліть за зроблену роботу, підкреслюйте досягнення. Не варто вибирати на посади, що вимагають прийняття відповідальних рішень, з огляду на їхній конформізм, наслідування стереотипів і вимог більшості. Виявляйте й розвивайте інтереси й хобі, підтримуйте в починаннях, допо­магайте дитині самій активно формувати своє коло спілкування. Проте вчіть вибирати собі друзів і не піддаватися на сумнівні пропозиції. Такі діти особливо мають потребу в прове­денні з ними профілактичних бесід і тренінгових заходів щодо формування здорового спо­собу життя.
9. Естетична нечутливість — риса характеру людини, що проявляється у відсутності емо­ційного відгуку при сприйнятті об'єктів, яким властива естетична та художня цінність. Однак, можливо, дитина не хоче визнавати в собі «слабкості». Схильні вважати себе естетично нечут­ливими  ___________________________________________________
Корекційні заходи
Розвивайте почуття прекрасного в дітях, їхні естетичні здібності за допомогою їхнього залучення до світу мистецтва. Відвідуйте художні виставки, театри, музеї з наступним обго­воренням у класі. Залучайте таких учнів до творчої роботи, особливо до художньо-образної й предметно-перетворюючої діяльності. Разом із батьками з'ясовуйте інтереси дитини й ре­комендуйте заняття у творчих майстернях, на біостанції тощо.
Примітка: рекомендації розроблено для дітей середньої ланки.
Висновки та рекомендції
Вище за норму      ____ %, норма______ %, нижче за норму_____ %.
Серед хлопчиків__________________________________________ .
Дівчатка________________________________________________ .
«Група ризику»_____________________________________________
Психол

1 коментар:

  1. Дуже цікава подача аналітичної довідки, а також змістовні рекомендації

    ВідповістиВидалити