МЕТОДИКА ДЕМБО-РУБІНШТЕЙНА
(модифікація А. М. Прихожая)
Мета: безпосереднє оцінювання (шкалювання)
школярами особистих якостей.
Необхідні матеріали: бланк методики, що містить інструкцію й оцінні шкали.
ХІД ДОСЛІДЖЕННЯ
Інструкція. Будь-яка
людина оцінює свої здібності, можливості, характер тощо. Рівень розвитку
кожної якості, сторони людської особистості можна умовно зобразити вертикальною
лінією, нижня межа якої
символізуватиме найнижчий розвиток, а верхня — найвищий. Вам запропоновано сім таких ліній. Вони позначають:
символізуватиме найнижчий розвиток, а верхня — найвищий. Вам запропоновано сім таких ліній. Вони позначають:
•
здоров'я;
•
розум
і здібності;
•
характер;
•
авторитет
у ровесників;
•
уміння
багато чого робити своїми руками;
•
зовнішність;
•
упевненість
у собі.
На
кожній лінії рискою (-) позначте, як ви оцінюєте в себе розвиток цієї якості,
сторони вашої особистості в цей момент часу. Після цього хрестиком (х)
позначте, за якого рівня розвитку цих якостей, сторін ви могли б бути
задоволені собою або почували гордість за себе.
Досліджуваному
видають бланк, на якому зображено сім вертикальних ліній, кожна завдовжки 100 мм , на кожній вказана
верхня, нижня межі та середина шкали. При цьому верхня та нижня межі позначені
помітними рисками. А середина — трохи помітною позначкою.
Методика
може проводитися як фронтально, так і індивідуально. У випадку фронтальної роботи
необхідно перевірити, як кожен учень зрозумів інструкцію, заповнив першу шкалу.
Потрібно переконатися, що учні правильно використовують запропоновані
позначки, дати відповіді на запитання учасників дослідження. Після цього досліджувані
працюють самостійно. Час, відведений на заповнення шкали разом із читанням
інструкції, — 10-12 хв.
►► Опрацювання та інтерпретація
результатів
Опрацювання
проводять за шістьма шкалами (першу, тренувальну — «здоров'я» — не
враховують). Кожну відповідь подають у балах. Як уже зазначалось раніше, довжина кожної шкали — 100 мм , отже, відповіді
школярів отримують кількісну характеристику (наприклад, 54 мм = 54 бали).
За кожною із шести шкал визначити:
а) рівень домагань
— відстань у мм від нижньої межі шкали «0» до позначки «х>>;
б) висоту самооцінки —
від «0» до позначки«—»;
в) значення
розбіжності між рівнем домагань та самооцінки — відстань від позначки «х» до позначки
«-», якщо рівень домагань нижчий за самооцінку, він відображається від'ємним
числом.
Розраховують
середню величину кожного показника рівня домагань і самооцінки за всіма
шістьма шкалами. Нижче в таблиці наведено кількісні характеристики рівня домагань
і самооцінки, що отримані для учнів 7—10 класів міських шкіл.
Параметр
|
Кількісна характеристика (бал)
|
|||
Низький
|
Середній
|
Високий
|
Дуже високий
|
|
Рівень домагань
|
менше 60
|
60-74
|
75-89
|
90-100
|
Рівень самооцінки
|
менше 45
|
45-59
|
60-74
|
75-100
|
Рівень
домагань. Реалістичний рівень
домагань характеризують результати 60-89 балів. Оптимальний порівняно високий
рівень — від 75 до 89 балів — підтверджує оптимальне уявлення про свої
можливості, що є важливим фактором особистісного розвитку. Результат від 90 до
100 балів зазвичай свідчить про нереалістичне, некритичне ставлення дітей до
власних можливостей. Результат, менший за 60 балів, є свідченням заниженого
рівня домагань, він — індикатор неблагополучного розвитку особистості.
Висота самооцінки. Кількість
балів від 45 до 74 — це показники реалістичної самооцінки. Вищі значення є
свідченням завищеної самооцінки та вказують на певні відхилення у формуванні
особистості. Завищена самооцінка може підтверджувати особистісну незрілість,
невміння правильно оцінити результати своєї діяльності, порівнювати себе з
іншими; така самооцінка може вказувати на суттєві викривлення у формуванні
особистості — «закритість для нового досвіду», нечутливість до власних помилок,
невдач, зауважень та оцінок


клас
ВідповістиВидалити