МЕТОДИКА ЕКСПРЕС-ДІАГНОСТИКИ ХАРАКТЕРОЛОГІЧНИХ
ОСОБЛИВОСТЕЙ УЧНЯ (за
В. М. Оржеховською)
Характерологічні прояви
У класному
колективі скромний. Своєї
дружби одноліткам не нав'язує, але, не виявляючи ініціативи, не відхиляє такої
дружби, якщо її пропонують інші. Якщо відчуває свою правоту, може бути
впертим, невідступним. Не насміхається з інших, мова спокійна, аргументована.
Як правило, учень є терплячим і
байдужим. Усе це певним чином відбивається на ступені комфортності учня, яка не є високою. Оточенню здається, що учень не прислухається до порад інших, важко йде назустріч, коли їхні думки розходяться. Зі
своєю ініціативою рідко звертається до вчителя, тому його зовнішні дії можуть бути неадекватно оцінені педагогом. Надмірно скромний, спокійний, як правило, не перебуває в центрі уваги педагога. Разом з тим саме таким дітям конче потрібна підтримка з боку дорослих.
байдужим. Усе це певним чином відбивається на ступені комфортності учня, яка не є високою. Оточенню здається, що учень не прислухається до порад інших, важко йде назустріч, коли їхні думки розходяться. Зі
своєю ініціативою рідко звертається до вчителя, тому його зовнішні дії можуть бути неадекватно оцінені педагогом. Надмірно скромний, спокійний, як правило, не перебуває в центрі уваги педагога. Разом з тим саме таким дітям конче потрібна підтримка з боку дорослих.
Шляхи корекції. Звертати увагу на
успіхи учня, підвищувати його самооцінку, допомагати самостверджуватися серед
однолітків, оприлюднювати позитивні результати учня у класному колективі. Це
можливо за умови вибору учнем власного темпу діяльності, змушувати до прискорення
якого є педагогічно недоцільним. Особливо необхідно підкреслювати позитивні
якості учня — скромність, зібраність. Можливий емоційний дискомфорт, пов'язаний
із неуспішністю в навчанні, праці, невідповідністю іншим одноліткам у
колективних видах праці, у спілкуванні з оточенням. Унаслідок цього
невпевненість, нерішучість можуть зумовити вчинки підлітка, неадекватні колективним
цілям.
2. Радісний,
комунікативний, балакучий. Полюбляє бути в центрі уваги. Оптиміст, вірить в
успіх, але є поверховим.
Легко забуває
образи, часто перетворює конфлікти на жарт. Уразливий, любить новизну.
Користується загальною повагою і любов'ю. Проте учні такого типу є поверховими,
безтурботними. Артистичні, примхливі, рідко доводять розпочату справу до
кінця, не переймаються якістю результатів діяльності. Працюють такі учні, як
правило, рівно стільки часу, скільки справа їм здається цікавою. Коли згасає
інтерес до діяльності, учні її припиняють із власної ініціативи, не виявляючи
при цьому наполегливості.
Шляхи корекції. Схвалювати працездатність, враховувати прагнення учнів до
новизни та схильність до артистизму. Використовувати ці особливості під час
вправляння дітей у наполегливості, дисциплінованості, організованості.
Пам'ятати про схильність дітей до сприйняття нового, пропонуючи їм оригінальні
завдання, залучаючи до активної діяльності в гуртках, експедиціях, екскурсіях
тощо.
3. Надто активний, має добре розвинені бійцівські якості, намагається
спілкуватися з оточенням «на рівних». Проте надто честолюбний, насмішкуватий.
Якщо старшого за себе, займає активну
протилежну позицію.
Емоційний, важко
переживає байдужість у ставленні до себе, здатний до прояву ініціативи в
конфліктній ситуації.
Шляхи корекції. Підтримувати нормальні взаємини з учнями такого типу
можливо за умови підкресленої уваги до їх особистості. Взаємини доцільно
будувати тільки в доброзичливому тоні, треба завжди уникати афективної
поведінки, не провокувати учнів на відкриту іронію. Якщо конфлікту уникнути не
вдалося, не рекомендується «з'ясовувати стосунки», оскільки це ні до чого не
приведе. Усі проблеми з такими учнями можна вирішувати тільки за спокійних
обставин, без емоційного напруження. Враховуючи високу рухливу,
організаторську активність таких учнів, доцільно пропонувати їм адекватну
діяльність, де можлива реалізація високого енергетичного потенціалу.
4. Неспокійний,
насторожений, невпевнений у собі, шукає захисту, опіки. Некомунікативний,
над то вразливий, важко адаптується в незвичних
для нього умовах. Малоактивний, не виявляє ініціативи, не любить високого темпу діяльності, оскільки надто повільний у діях. Переважно спостерігає навколишній світ, не є прихильником активного способу життя, часто буває схильним до роздумів. Легко губиться, драматизує ситуацію, може зазнавати болісних переживань.
для нього умовах. Малоактивний, не виявляє ініціативи, не любить високого темпу діяльності, оскільки надто повільний у діях. Переважно спостерігає навколишній світ, не є прихильником активного способу життя, часто буває схильним до роздумів. Легко губиться, драматизує ситуацію, може зазнавати болісних переживань.
Шляхи корекції. Завжди підтримувати самостійні дії, позитивно оцінювати
такі якості, як вдумливість, розсудливість, уміння підтримувати зосередженість
в умовах монотонної діяльності. Слідкувати, щоб не відбувалося частої зміни
видів і темпів діяльності, уникати їх суворої регламентації, активного
спілкування учасників спільної діяльності.
Слід залучати таких
учнів до спілкування з доброзичливими, енергійними, життєрадісними людьми.
Невпевненість у
собі, пошуки захисту можуть призводити до спілкування з вузьким колом осіб,
схильних до правопорушень.
5. Спостерігач,
спокійний, малоактивний, некомунікативний. Мало цікавиться навколишнім
середовищем,, людьми, що його оточують; практично не
прагне до створення
іміджу, виконання зовнішніх
яскравих соціальних ролей поза межами школи. В основному увага спрямована на
внутрішні надумані колізії. Такі учні зовні є слухняними, але не виявляють
симпатії до ровесників, є байдужими до їхніх душевних переживань. Усе це впливає
на формування заниженої самооцінки, заниженого рівня домагань, невисокого
рівня емоційно-чуттєвої сфери учня.
Шляхи корекції. Для підвищення самооцінки, рівня домагань учня важливо
знайти сильні сторони його особистості — здібності, задатки, інтереси, нахили.
Відповідно до цього вести роботу з активного залучення до підхожих видів
позакласної та позашкільної діяльності.
Можливі вади. За
певних умов можуть сформуватися негативні моральні риси — байдужість, егоїзм,
коли підліток спроможний холоднокровно, усвідомлюючи власну вигоду, здійснити
протиправний вчинок. Навіть дорослі люди не завжди можуть зрозуміти мотиви
поведінки таких учнів.
6. Стриманий,
боязливий, чутливий, ніяковіє в не знайомій ситуації. Невпевнений,
мрійливий. Любить філософствувати, не сприймає багатолюддя. Часто виявляє
схильність до роздумів, сумніву. Рідко відчуває в собі сили, хоч урівноважений,
не вдається до паніки та драматизації за будь-яких обставин. Тривожний, часто
через це виявляє нерішучість, більше теоретизує, ніж практично діє.
Усе це спричиняє
песимізм, впливає на ступінь самооцінки, яка найчастіше є заниженою, що заважає
в досягненні реальних результатів.
Шляхи корекції. Намагатися
підтримувати, опікати, підкреслювати перед групою позитивні якості та риси
характеру такого учня. Останні полягають у серйозності, вдумливості, вихованості.
Можна скористатися
чутливістю учня і запропонувати йому опікати слабшого за себе. Це впливатиме
на формування в нього впевненості та оптимізму.
7. Цей тип учня є активним,
спрямованим на дію.
Він є справедливим
і самовідданим другом, надійним помічником, якому можна довірити будь-що. Але
організатором такий, учень бути не може, оскільки він не виявляє ініціативи у
спілкуванні з оточенням, полюбляє більше
«перебувати в
тіні». Шумних компаній не сприймає, частіше має одного друга, взаємини з яким
складають суттєву частину його життя. Особливого значення надає моральним аспектам,
тому іноді може виглядати сумним моралізатором. Сам часто сліпа вірить у чийсь
авторитет, беззаперечно йому підкоряється.
Шляхи корекції.
Бажано надати абсолютну волю і самостійність у використанні власного часу,
при цьому заохочувати доцільність розподілу учнем свого режиму дня, власних дій
та вибору видів діяльності. Це впливає на вияви ініціативи у його справах і
вчинках. Важливо систематично працювати над подоланням феномену абсолютної
конформності. Цього можна досягти за рахунок уникання публічних нотацій,
гласної критики, а також завдяки виробленню відчуття впевненості у своїх силах
та правах.
Можливі вади. Схильність до беззаперечного виконання пропозицій. Іноді промах
авторитетної особи може зробити учня морально нестійким, вплинути на зміщення
його моральних орієнтирів, підштовхнути до наслідування асоціально
спрямованих громадян.
1.
Учень
є спокійним, терплячим до альтернативних думок. Лояльний, естетично обдарований, проте є спостерігачем,
рідко виявляє будь-яку дієвість. Досить індиферентний (байдужий) до отриманих
результатів, полюбляє «не виділятися» серед інших. У спілкуванні практично
ініціатором конфліктів з іншими не виступає, легко обходить конфліктні
ситуації. Навіть коли буває втягненим у конфлікт, переживає його недовго і
неглибоко. Це може вплинути на формування споглядальної моралі, загальмувати
прагнення до активної діяльності, затримати процес формування соціальної зрілості
особистості учня, спровокувати відхід підлітка від осмислення соціальних
проблем.
2. Шляхи корекції.
Провідна лінія корекції — пробудити в учня потребу в діяльності, зацікавленість
у її результатах. У зв'язку з цим до вибору видів діяльності слід ставитися
ретельно, схвалювати успішні результати. Потрібно спонукати такого учня до
переживання за результати власної діяльності, розуміння того, що це дає певну
естетичну насолоду іншим. Такий підхід дозволить сформувати в учня цього психологічного
типу соціальний досвід, соціальний інтелект.
3. Можливі вади. Споглядальна мораль учня, відсутність соціального інтелекту можуть негативно
вплинути на процес його громадянського становлення, сприяти формуванню
безвідповідального ставлення до оточення, до результатів власних дій, а
значить, і до неадекватних суспільним вимогам форм поведінки.
9.
Активний, життєрадісний, комунікативний, схильний до нового, допитливий,
енергійний, проте соціальний інтелект розвинений недостатньо й у
спілкуванні учень може часто бути недбайливим. Довірливий, може легко потрапити
в асоціальні угрупування, оскільки має слабку опірність дезорганізуючим умовам.
Доволі часто учень не має твердих, чітких установок, наче «пливе за течією»,
— настільки він непринциповий, невимогливий до себе. Твердої лінії поведінки не
має, тому будь-який зрив може настати зненацька для оточення. Крім того, учень
не має навичок адекватного оцінювання інших і самооцінювання.
Шляхи корекції. Для учнів такого типу
надто важливим є суворе дотримання режиму дня, контроль із боку дорослих за
доцільністю використання енергії у корисних справах. Щоб захопити підлітка
корисною справою, важливо разом із ним спланувати всі етапи роботи, термін, обсяг
завдань. При цьому важливо дібрати учневі партнерів із позитивними настановами,
навіть лідерів для зразку, контролю і звітності.
Можливі вади. Такі учні надто піддаються негативним впливам зовні,
особлива небезпека полягає в їхній недбайливості, соціальній незрілості. Кожен
день для підлітка може стати «фатальним» у його житті, якщо враховувати його
колективізм та схильність до змін у житті за умов відсутності систематичного
контролю з боку дорослих.
4.
Артистичний,
неглибокий «позер». Улюблене
заняття — розважати інших, спілкуватися з ними. При цьому учень має неглибокі
настанови, поверхові знання, нестійкі моральні орієнтації. Проте він завжди
врівноважений, регулює свої емоції, неконфліктний, хоча за браком
наполегливості не досягає кінцевого результату, а внаслідок артистичних дій
може легко перетворюватися на «блазня».
5.
Шляхи
корекції. Підтримувати
зусилля, спрямовані на досягнення цікавих цілей, оскільки ініціативу в їхньому виборі учень виявляє,
але, як правило, рідко досягає кінцевої мети. Підтримувати артистичні задатки,
але не дозволяти бути безпринципним, улаштовувати клоунади.
Можливі вади. В умовах несформованості колективної думки, адекватної
оцінки дій учня він легко стає порушником дисципліни, що з часом може
призвести і до протиправних форм поведінки.
11. Активний,
товариський, благородний, честолюбний. Легко погоджується на ризиковані
розваги, не завжди розбирається в друзях, у засобах
досягнення мети. Має добрі організаторські здібності, досягати успіху йому допомагає егоїзм, Прагнення бути лідером. Рідко ображається на голосне зауваження, може проявляти лінощі й часто буває незібраним, хвалькуватим.
Шляхи корекції. Обов'язковий систематичний контроль за діями, поведінкою учня з боку дорослих. Підтримувати, заохочувати організаторські здібності, при цьому зосереджувати увагу учня на кінцевій меті і засобах її досягнення. Сприяти прояву учнем рис привабливості та благородства.
досягнення мети. Має добрі організаторські здібності, досягати успіху йому допомагає егоїзм, Прагнення бути лідером. Рідко ображається на голосне зауваження, може проявляти лінощі й часто буває незібраним, хвалькуватим.
Шляхи корекції. Обов'язковий систематичний контроль за діями, поведінкою учня з боку дорослих. Підтримувати, заохочувати організаторські здібності, при цьому зосереджувати увагу учня на кінцевій меті і засобах її досягнення. Сприяти прояву учнем рис привабливості та благородства.
Можливі вади. За умов відсутності контролю з боку дорослих може легко
йти на компроміси з совістю, бути зневажливим у доборі шляхів реалізації
задуманого, здатний до протиправних дій.
6.
Легко
піддасться вимогам дисципліни. Наділений
почуттям гідності. Є добрим організатором, активний, тяжіє до мистецтва та спорту,
вразливий. Може ставити перед собою певні програми зі самовдосконалення до
кінцевої мети. Уміє звітувати перед товаришами за свої дії і слідкувати за
доцільністю дій своїх однокласників. Легко може захопитися
будь-якими подіями або людьми.
Шляхи
корекції. Допомагати
розвивати лідерські та організаторські нахили, впливати на формування
цілеспрямованості в думках, діях стосовно себе та оточення. Практикувати
звітність учня за етапами дій та про досягнення кінцевої мети його діяльності.
Можливі вади. Легкий «на підйом» учень може захопитися будь-якою ідеєю,
образом, людиною, що певним чином відбивається на характері його поведінки.
13.
Складний
тип. Енергійний, життєлюбний, але пихатий. Як правило, він не має яскраво вираженої духовної
спрямованості, живе звичайними побутовими, життєвими радощами. Шляхи корекції. Нагадувати учневі про необхідність тримати
себе «в руках», поважати своїх однолітків, які так само мають почуття власної
гідності. Радити учневі діяти впевнено, але спокійно, без емоційних зривів;
дотримуватися вимог щодо виконання обов'язків. Звертати увагу на формування
естетичних почуттів школяра шляхом залучення до оцінки прекрасного в житті. Можливі
вади. Бездуховність, пихатість за умов педагогічно недоцільного впливу на
учня можуть перерости в егоцентризм.
14.
Владолюбний,
підозрілий, педантичний. Завжди
прагне до першості. Дріб'язковий. Насолоджується будь-якою вищістю.
Уїдливо-жовчний. Схильний до висміювання слабких. Мстивий, деспотичний,
зневажливий.
Шляхи
корекції. Ураховуючи такі
якості, можна довірити учневі лідерство, але обов'язково з контролем,
звітністю за виконану роботу, досягнуті результати. Учити аналітично оцінювати
власні позитивні й негативні якості, заохочувати волю й завзятість.
Систематично працювати над формуванням позитивного, емоційного ставлення до
оточення. Із цією метою давати учневі тільки позитивні настанови, не йти на
моральні компроміси задля дружелюбних взаємин з учнем.
Можливі вади. Схильність до жорстокості й емоційної глухоти; наявність
негативних настанов щодо досягнення будь-якої мети. Здатність до порушення
моральних підвалин заради власного владолюбства, зміщення ціннісних орієнтацій
на користь негативізму.
15. Завжди
незадоволений, буркотливий, схильний до причіпок. Дріб'язково-вимогливий,
легко ображається через дрібниці. Часто хмурий, роздратований. У справах
невпевнений, рідко бере на себе ініціативу, тому у взаєминах
швидше виступає як підлеглий. Як правило, перед труднощами пасує, від однолітків три мається осторонь. Злопам'ятний, педантичний, друзів не має. Схильний до командних манер, хоч голос має тихий, але різкий.
Шляхи корекції. Підтримувати з учнем позитивні взаємини, дізнаватися про його настрій.
швидше виступає як підлеглий. Як правило, перед труднощами пасує, від однолітків три мається осторонь. Злопам'ятний, педантичний, друзів не має. Схильний до командних манер, хоч голос має тихий, але різкий.
Шляхи корекції. Підтримувати з учнем позитивні взаємини, дізнаватися про його настрій.
Використовувати
його педантичні манери на користь тривалої, спокійної справи (підготовка
реферату, доповіді, стінгазети, інші канцелярські роботи). Заохочувати
старанність, принциповість, робити це гласно серед однолітків. Це впливатиме
на позитивний тон у налагодженні взаємин учня з класним колективом. Можливі
вади. Можлива озлобленість, непримиренність до думок інших, афективні
стани, що впливатимуть на фізичне й психічне здоров'я дитини.
16. Надмірно-чутливий,
недовірливий, мовчазний, замкнутий, образливий. Самолюбний, незалежний,
наділений аналітичним складом розуму.
Песиміст. Схильний до узагальнювального способу мислення, який, як правило, призводить учня до невпевненості в собі.
Песиміст. Схильний до узагальнювального способу мислення, який, як правило, призводить учня до невпевненості в собі.
Шляхи
корекції. Завжди ставитися до
учня, ходу його думок і дій із повагою, доброзичливо, з готовністю прийти на
допомогу, проте підтримувати тільки справедливі критичні зауваження учня,
пояснювати йому помилковість його поверхових суджень. Для аргументованості й
ґрунтовності можна висувати йому альтернативні пропозиції.
Можливі вади. Можуть розвинутися критиканство й зневажливість до
навколишнього світу, прагнення до моралізування.
17. Надто
емоційний. Емоції мають позитивне забарвлення. Захоплений, життєрадісний,
товариський. У контактах з іншими людьми недоречно нерозбірливий, проте до
всіх налаштований дружньо. Непостійний, наївний,
користується симпатією оточення. Романтик і фантазер. Не прагне до лідерства, надає перевагу інтимно-дружнім зв'язкам. Через несформованість вольових якостей може не досягати позитивного результату своєї діяльності.
користується симпатією оточення. Романтик і фантазер. Не прагне до лідерства, надає перевагу інтимно-дружнім зв'язкам. Через несформованість вольових якостей може не досягати позитивного результату своєї діяльності.
Шляхи
корекції. Завжди підтримувати
позитивний емоційний настрій, розвивати естетичні нахили, які дають простір
для виявлення емоційних станів учня. Залучати учня до самовиховання волі до
рівня домагань, навчити елементарних прийомів самоконтролю, самооцінки.
Можливі вади. Нерозбірливість у контактах може призвести до
соціально-несхвальних дій, розчарувань, втрати віри в прекрасне, несталості власних оцінних суджень, зміщень
ціннісних орієнтацій.
18. Надто
жалісливий, схильний до безумовної підтримки слабих. Надає перевагу
інтимно-дружнім контактам, має спокійно-знижений настрій. Скромний,
сором'язливий, невпевнений у собі, не має вираженої активної життєвої позиції.
Переважно не творець, а спостерігач.
Може швидко стати настороженим і підозріливим за несприятливих умов.
Може швидко стати настороженим і підозріливим за несприятливих умов.
Шляхи
корекції. Усіляка дружелюбна
підтримка, віра в кінцевий успіх, гласна підтримка в колективі однолітків,
обов'язкова допомога у складних ситуаціях, активний вплив на процес формування
життєвої позиції учня, налагодження дружніх стосунків з оточенням. Можливі
вади. Занижена самооцінка, як результат невпевненості в собі, впливає на
гальмування активної життєвої позиції і прояви споглядального ставлення до
життя, втрати бійцівських якостей у разі досягнення кінцевої мети. Емпатія
може «спрацювати» не на користь і стати однією з причин асоціальних проявів.
19. Надто
спокійний, мовчазний, розсудливий. Повільний у діях, дуже послідовний (до
педантичності), самостійний, незалежний, копіткий. Безпристрасний, зовні
практично не виявляє ніяких емоцій. Іноді буває відірваним від реалій життя.
Шляхи
корекції. Радити ощадливий
режим, здійснювати за його дотриманням доброзичливий контроль, завжди
підтримувати, допомагати у складних для учня ситуаціях, формувати систему
домагань, адекватну самооцінку школяра.
Можливі вади. Занижена самооцінка, вагання, внутрішня боротьба з
приводу добору раціональних шляхів виконання дії, безпристрасність можуть
призводити до душевного надламу в несприятливих, незвичних умовах, а також
вливати на процес соціальної адаптації.
20. Надто демонстративний,
не вміє співпереживати, емоційно збіднений. Любить протиставляти себе
колективу. Наполегливий у досягненні значущих для себе цінностей, прагне до престижності..
Переважно є практичним. Часто
буває нещирим, фальшивим.
буває нещирим, фальшивим.
Шляхи корекції. Ставитися до негативних рис учня терпляче, з розумінням.
Прагнути до переведення активності учня з площини негативної в позитивну.
Залучати учня до сприймання естетичного, прекрасного. Впливати на прагнення
учня до спілкування в соціально спрямованих групах однолітків, до дружби із
сильним лідером.
Можливі вади. Такі негативні якості на тлі активності учня можуть
призвести до негативної біоенергетики, загострення спілкування з оточенням,
формування постійного негативного емоційного фону школяра.
21.
Надто енергійний, життєрадісний; — так званий «улюбленець публіки».
Зовні здається, що такі учні є щасливими, все в них виходить легко й
невимушено. Вони добре навчаються, обдаровані, досить артистичні. Але такий арсенал
позитивного нерідко дає негативні наслідки, оскільки діти звикають до того, що
все їм легко дістається. Починають роботу й не завершують, не досягаючи
успіху, вважають, що їм усе дозволено. Як правило, є ініціаторами розриву з
друзями, припускаються різних помилок соціально-побутового характеру, погано
володіють навичками самоконтролю, самоаналізу, самооцінки.
Шляхи корекції. Ставитися до прорахунків учнів доброзичливо-вимогливо,
уникати призначення таких школярів на лідерські посади. їм доцільно доручати
разове виконання завдань (легко спитати з учня за прорахунки, незадовільні
результати його діяльності) з обов'язковим контролем за кінцевим результатом.
Для самоорганізації учня разом із ним слід розбити термін виконання на періоди,
етапи, обумовити кінцевий результат. І так робити систематично, не послабляючи
контролю з боку дорослого. Це дасть змогу привчити учня до впорядкованої,
осмисленої роботи, впливатиме на формування адекватної самооцінки.
Можливі вади. За умов відсутності систематичного контролю з боку
дорослих і можливої легкості виконання учнями будь-яких справ формується
завищена самооцінка, егоїзм, невміння прислухатися до доцільних порад інших.
Згодом учні звикають до порушення загальноприйнятих норм і правил, можуть
здійснювати асоціальні вчинки.
22. Надто пасивний,
байдужий, впевнений у собі.
До оточення жорстко
вимогливий, злопам'ятний, може виявляти пасивну впертість. Дріб'язковий,
підкреслено педантичний. Розсудливий і холоднокровний. Практично байдужий до
думок інших, недостатньо рухливий, пристосований до перемінних вимог
середовища. Надає перевагу виконанню звичних справ і монотонності побуту.
Інтонації мовлення, жести та міміка є досить невиразними. Не тяжіє до
естетики. Разом з тим, усе, що є для учня знайомим, він виконує ретельно, не
поспішаючи, домагається позитивного кінцевого результату.
Шляхи
корекції. Систематично
виявляти зацікавленість психічним та емоційним станом, фізичним здоров'ям
учня. Це дозволить переборювати пасивність, байдужість підлітка до оточення.
Використовувати його малорухливість, педантичність у напрямі точного виконання
нескладних доручень, підтримки виконавської дисципліни учня. Враховувати той
факт, що він схильний працювати індивідуально, не залучати його до діяльності,
розрахованої на кінцевий сукупний результат. Звертати увагу на приємні учневі
побутові дрібниці, створювати йому комфорт.
Можливі вади. Жорстка вимогливість може трансформуватися в
озлобленість, буркотливість, непривітність, що утруднюватиме спілкування з
оточенням, яскраво виражену злопам'ятність; прагнення створити ту чи іншу
перешкоду, щоб «насолити» своєму антиподу
або удаваному ворогу.
23. Колективістський,
активний, ініціативний, має різні захоплення. При цьому вміє керувати собою,
усвідомлювати й досягати визначеної мети. Честолюбний, прагне до лідерства, наділений
організаторськими здібностями. Користується заслуженим авторитетом і довірою людей,
що його оточують. Характер легкий, гнучкий, ледь пожвавлений. Схильний до яскравих
естетичних почуттів, невтомний, ці леспрямований.
. Шляхи
корекції. Довіряти й спеціально створювати умови для лідерства дитини
цього типу. Підтримувати організаторські вміння, виконання певних
індивідуальних завдань, але слідкувати за доцільністю розподілу

різноманітними
справами. Привчати до дотримання режиму дня.


Можливі вади. Зважаючи на здатність учня до сильних почуттів, емоційних
станів, за відсутності доцільного контролю за його діями можливе залучення
підлітка до асоціально спрямованих угрупувань.
24. Меланхолійний,
честолюбний, завзятий, серйозний. Іноді буває схильним до сумовитості, тривоги.
Має досить вузьке коло друзів. Узагалі не ображається на інших людей, проте іноді
буває помисливим. Виявляє самостійність
у рішеннях стосовно принципових питань, проте є досить залежним від близьких у своєму емоційному житті. Самооцінка є переважно заниженою, впливає на почуття впевненості учня в собі.
у рішеннях стосовно принципових питань, проте є досить залежним від близьких у своєму емоційному житті. Самооцінка є переважно заниженою, впливає на почуття впевненості учня в собі.
Шляхи корекції. Доброзичливо залучати до самостійного вирішення
різноманітних питань, всіляко підтримувати впевненість дитини в собі; впливати
на підвищення її самооцінки, висловлювати надію на позитивний кінцевий результат
будь-якої діяльності учня.
Можливі вади. Підвищена тривожність
може впливати на зниження результативності діяльності учня, на відчуття
емоційного дискомфорту.
25. Жорстко
вимогливий до оточення. Упертий, гордий, надто честолюбний. Енергійний,
товариський, має переважно бійцівський настрій.
Свої невдачі приховує від оточення. Прагне бути на виду, проте в більшості випадків є холоднокровним.
Свої невдачі приховує від оточення. Прагне бути на виду, проте в більшості випадків є холоднокровним.
Шляхи
корекції. Взаємини з таким
учнем будувати на основі поваги, високої вимогливості до якості кінцевих
результатів його діяльності. Навіть є педагогічно доцільним висміювати його
недоліки, якщо підліток є надто зарозумілим.
Можливі вади. Можуть сформуватися завищена самооцінка, хвалькуватість,
невисока вимогливість до себе.
26. Гордий, прагне
до першості, злопам'ятний. Прагне будь-що бути лідером в усьому.
Енергійний, настирливий, спокійний. Любить ризикувати, не відходить від
поставленої мети, у взаєминах з іншими неемоційний, іноді виявляє озлобленість.
Шляхи корекції. Підтримувати в позитивних нахилах та діях, допомагати в
лідерстві, не припускати командного стилю взаємин з однолітками, обов'язково
нейтралізувати озлобленість, впливати на розвиток соціального інтелекту.
Можливі вади. Іноді може розвиватися непомірна пихатість,
неприступність, невміння прислухатися до колективної думки, підпорядковувати
свої дії вимогам колективу.
27. Сором'язливий,
прагне до самостійності, але надто прихильний. Доброзичливий, у тісному колі
спостережливий, має почуття гумору.
Схильний до глибоких, довірливих взаємин, уникає ситуації ризику, небезпеки. Не приймає нав'язаного ззовні темпу, іноді швидко приймає рішення, а потім кається у своїх вчинках. У разі невдачі звинувачує тільки себе.
Схильний до глибоких, довірливих взаємин, уникає ситуації ризику, небезпеки. Не приймає нав'язаного ззовні темпу, іноді швидко приймає рішення, а потім кається у своїх вчинках. У разі невдачі звинувачує тільки себе.
Шляхи корекції. Заохочувати учня до соціально активних дій та вчинків,
При цьому забезпечувати спокійну доброзичливу атмосферу. Підтримувати
прагнення оперативно розв'язувати ділові питання.
Можливі вади. Може бути прихильним до однолітка з асоціально
спрямованою поведінкою, будувати свої дії на основі поспішних рішень. Це
призводить до помилок та тяжких переживань учнем їхніх наслідків.
28. Честолюбний,
навіть невдачі не знижують упевненості учня в собі. Зарозумілий, зло пам'ятний,
енергійний, цілеспрямований. Має схильність до конфліктних взаємин, не може
поступитися, навіть коли помиляється. При цьому не відчуває сором'язливості, не
симпатичний. Вступає у взаємини з іншими на інформативному рівні. Надто
обмежений емоційно.
Шляхи
корекції. Постійно розвивати
соціальний інтелект, не підтримувати в конфліктних ситуаціях. Впливати на учня
доцільно через честолюбність. Взаємини підтримувати рівні, спокійні, не
переходити до конфліктного вирішення спірних питань.
Можливі вади. Можуть розвинутися впертість, зарозумілість, конфліктність,
які впливають на душевний стан учня, рівновагу взаємин у колективі.
Немає коментарів:
Дописати коментар