Алгоритм роботи за методикою
«Направленість на оцінку або на отримання знань»
(автори Е.Ільїн, Н.
Курдюкова)
1. ПЛАНУВАННЯ
Мета: методика орієнтована на вивчення мотивації навчальної
діяльності учнів, а також вивчення
мотивів навчально-трудової діяльності.
Контингент, вікові категорії: учні початкової та середньої школи,
починаючи з 3 класу. Методика використовується для групових та індивідуальних досліджень.
Строки та терміни проведення: І півріччя, наприклад, грудень місяць.
2. ОРГАНІЗАЦІЯ
ДОСЛІДЖЕННЯ
Матеріали та обладнання: ручки або олівці, текст методики, індивідуальні бланки.
БЛАНК ВІДПОВІДЕЙ ДО МЕТОДИКИ Е. ІЛЬЇНА ТА Н. КУРДЮКОВОЇ
Прізвище, ім'я_______________
Дата_______ Клас__
1 а
б
|
7 а
б
|
13 а
б
|
19 4 а б
|
2 а
б
|
8 а
б
|
14 а
б
|
20 а
б
|
3 а
б
|
9 а
б
|
15 а
б
|
21 а
б
|
4 а
б
|
10 а
б
|
16 а
б
|
22 а
б
|
5 а
б
|
11 а
б
|
17 а
б
|
23 а
б
|
6 а
б
|
12 а
б
|
18 а
б
|
24 а
б
|
Інструктаж: підпишіть, будь ласка, бланк.
Зараз вам буде запропоновано декілька запитань,
що стосуються вашого навчання у школі. Будьте уважними, відповідайте якомога
щиро, довго не замислюйтесь. Букву вибраного варіанту відповіді («а» чи
«б») закреслюйте.
Процедура тестування: коли індивідуальні бланки роздані
та підписані, можна починати
тестування. Текст методики може бути пред'явлений на слух.
Текст методики
1. Одержавши погану оцінку, ти приходиш додому і:
а) відразу сідаєш за уроки, повторюючи
те, що погано вивчив;
б) розважаєшся, відпочиваєш або займаєшся
домашніми справами, думаючи, що урок
цього предмета буде ще через день.
цього предмета буде ще через день.
2. Після одержання високої оцінки ти:
а) продовжуєш старанно готуватися до наступного
уроку;
б) ретельно не готуєшся, тому що знаєш,
що однаково не запитають.
3. Чи буває так, що ти незадоволений своєю
відповіддю, а не оцінкою?
а) Так;
б) ні.
4. Що для тебе означає навчання?
а) пізнання нового;
б) складні заняття.
5. Чи залежать твої оцінки від старанності
підготовки до уроку?
а) Так;
б) ні.
6. Чи аналізуєш ти після одержання поганої оцінки,
що ти зробив неправильно?
а) Так;
б) ні.
7. Чи залежить твоє
бажання робити домашні завдання від того, чи ставлять за це
оцінки?
оцінки?
а) Так;
б) ні.
8. Легко тобі почати вчитися після канікул?
а) Так;
б) ні.
9. Чи жалкуєш ти іноді, що не буває уроку через
хворобу вчителя?
а) Так;
б) ні.
10. Коли ти перейшов у
наступний клас і одержав нові підручники, чи цікавить тебе те, що
в них?
в них?
а) Так;
б) ні.
11. Що, по-твоєму, краще?
а) Учитися;
б) хворіти.
12. Що для тебе важливіше?
а) Оцінки;
б) знання.
13. Чи пам'ятаєш ти, коли вперше одержав двійку?
а) Так;
б) ні.
14. Чи хвилює тебе, якщо твої оцінки гірше, ніж в
інших учнів класу?
а) Так;
б) ні.
15.
Буває так, що перед контрольною твоє серце починає сильно калатати?
а)Так;
б)ні.
16. Ти червонієш, коли вголос
називають твою погану оцінку?
а)Так;
б)ні.
17.Якщо наприкінці тижня ти одержав
погану оцінку, у тебе на вихідних поганий настрій?
а)Так;
б)ні.
18.Якщо тебе довго не викликають, тебе
це турбує?
а)Так;
б)ні.
19.Чи хвилює тебе реакція ровесників на
отриману тобою оцінку?
а)Так;
б)ні.
20.Після отриманої гарної оцінки чи
пишаєшся ти собою?
а)Так;
б)ні.
21.Чи тривожить тебе очікування
опитування?
а)Так.
б)ні.
22.Було б тобі цікаво вчитися, якби оцінок
взагалі не ставили?
а)Так.
б)ні.
23.Чи захочеш ти, щоб тебе запитали,
якщо будеш знати, що оцінку за відповідь не поставлять?
а)Так.
б)ні.
24.Після одержання оцінки на уроці чи продовжуєш ти активно працювати?
а)Так.
б)ні.
3. ОБРОБКА ТА ОЦІНКА РЕЗУЛЬТАТІВ
Розкладіть бланки за алфавітом, підготуйте список класу, червону пасту,
кольорові олівці, бланк протоколу та аналітичної довідки, калькулятор, ключ до методики.
Ключ
Мотивація на одержання знань: відповіді А на запитання 1—6,
8—11,13, 22—24.
Відповіді Б на запитання 7, 12,
14—21.
Мотивація на одержання оцінки: не співпадаючі із ключем відповіді.
Для обробки індивідуальних бланків
можна використати «матрицю» для перевірки, яку легко виготовити самостійно. Для
цього візьміть стандартний бланк відповідей і виріжте лезом співпадаючі з ключем відповіді. Він матиме такий
вигляд:
БЛАНК-СТАНДАРТ
1
|
0
|
б
|
7
|
а
|
О
|
13
|
0
|
б
|
19
|
а
|
0
|
2
|
0
|
б
|
8
|
0
|
б
|
14
|
а
|
О
|
20
|
а
|
о
|
3
|
0
|
б
|
9
|
0
|
б
|
15
|
а
|
0
|
21
|
а
|
о
|
4
|
о
|
б
|
10
|
0
|
б
|
16
|
а
|
0
|
22
|
О
|
б
|
5
|
о
|
б
|
11
|
о
|
б
|
17
|
а
|
0
|
23
|
О
|
б
|
6
|
о
|
б
|
12
|
а
|
0
|
18
|
а
|
0
|
24
|
О
|
б
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Коли ви накладатимете матрицю на індивідуальні бланки, у «віконцях»
побачите кількість правильних відповідей (вони будуть закреслені). Тоді ви легко та
швидко підрахуєте кількість одержаних дитиною балів — це й буде вираження мотивації на
одержання знань.
Критерії оцінки вираження мотивації
0—6 — низький рівень;
7—16 — середній рівень;
17 і більше — високий рівень.
4, 5, 6. ФІКСАЦІЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ТА АНАЛІТИЧНА РОБОТА
Заповніть паспортну частину бланка аналітичної довідки. У
протокол впишіть прізвища дітей за списком класу, вкажіть стать та кількісні
показники мотивації на отримання знань. Зазначте у наступній графі рівень (можна
використовувати колір для наочності: низький рівень — синій, середній — жовтий,
високий рівень помітьте червоним).
Порахуйте середнє арифметичне, в тому числі для хлопчиків та дівчаток
класу.
В аналітичній частині довідки зазначте ці показники, а
також відсоток дітей з високою, середньою та низькою мотивацією на отримання
знань. В останніх переважає інша мотивація, вони не налаштовані на отримання глибоких
знань, а вчаться насамперед заради отримання високої оцінки.
7.ПЛАНУВАННЯ КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНОЇ РОБОТИ
Діти, у яких переважає мотивація на отримання оцінки,
швидше за все відмінники і в корекційній роботі, як правило, потреби не мають.
Доцільна роз'яснювальна бесіда.
8.КОНСУЛЬТАТИВНА РОБОТА
Індивідуальна та групова консультація з дітьми, батьками
(на батьківських зборах). Дані за аналітичною довідкою доводяться до відома педагогів
(педрада, педконсиліум, консультація та ін.), можуть бути використані для
проведення моніторингу мотиваційних тенденцій школярів.
9.3АПОВНЕННЯ ОБЛІКОВО-ЗВІТНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ
•
у журналі щоденного обліку роботи;
•
у щоденник роботи із класом;
•
у бланках індивідуальних паспортів;
•
список дітей «групи ризику» (журнал
корекційно-розвиваючої роботи);
•
в робочому варіанті річного плану;
•
статистичний звіт.
Для дослідження мотиваційно-вольової сфери дітей
молодшого шкільного віку використовуються різноманітні методики вивчення співпідкорення
та боротьби мотивів, методика А. В. Запорожця, вивчення довільності поведінки, методика
«Укладання візерунка за зразком», методики Б. Ф. Ельконіна, А. Карстен, кубики Кооса.
Проводяться різноманітні методики виявлення домінуючих мотивів, рівня намагань,
ціннісних орієнтацій (ЦОЛ).
У середній школі використовуються методики вивчення
мотивації навчання та пізнавальної активності Ю. Гільбуха під ред. Б. К. Пашнева,
які будуть докладно розглянуті у розділі «Комплексні психодіагностичні дослідження».
Для учнів середньої та старшої школи — тести на виявлення
локусу контролю (УСК, ЛСК), методика «Оцінка потреби у схваленні» Д. КраунаіД. Марлоу, тест
гумористичних фраз (ТЮФ), вимірювання мотивації аффіліації, досягнень (наприклад, ТАТ),
мотивації прагнення успіху та уникання невдач, методика «Конструктивність мотивації» (КМ) О.
П. Єлисєєва; методика
«Ціннісні орієнтації» М. Рокічата ін.
Аналітична довідка та протокол дослідження за
методикою
«Направленість на оцінку або на отримання
знань»
Дата______ Клас___
Ціль методики: вивчення мотивації навчальної
діяльності, а також мотивів навчально-трудової діяльності учнів.
Обстежено______ (всього
за списком______________ учнів), у т. ч. хлопчиків, дівчаток .
Встановлено:
№ з/п
|
Прізвища
учнів
|
Вік
|
Стать
|
Мотивація на
отримання знань
|
||
Кількість балів
Кількість балів
|
Рівень
|
Примітки
|
||||
1
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
8
|
|
|
|
|
|
|
9
|
|
|
|
|
|
|
10
|
|
|
|
|
|
|
11
|
|
|
|
|
|
|
12
|
|
|
|
|
|
|
13
|
|
|
|
|
|
|
14
|
|
|
|
|
|
|
15
|
|
|
|
|
|
|
16
|
|
|
|
|
|
|
17
|
|
|
|
|
|
|
18
|
|
|
|
|
|
|
19
|
|
|
|
|
|
|
20
|
|
|
|
|
|
|
21
|
|
|
|
|
|
|
Середньогрупові результати
|
|
|
|
Висновки:
Вище за норму_____ %, норма____ %, нижче
за норму___ %.
Середній бал____ (____ рівень
мотивації на отримання знань), в тому числі серед
хлопчиків___________________ , серед дівчаток____________________
Класному керівникові класу___________________ рекомендую:
1) Систематично
вивчайте і враховуйте індивідуальні інтереси і потреби учнів. Актуалізуйте ті потреби й інтереси, які відповідають
стимулам, що наявні у розпорядженні педагога.
2) Варіюйте характер педагогічних
оцінок з метою уникнення звикання до них дітей.
3)
Пам'ятайте, що підвищення мотивації навчальної діяльності
учня забезпечується оцінкою вчителя. Головна функція оцінки — стимулююча, яка
сприяє формуванню позитивної
навчальної мотивації.
Психолог
Немає коментарів:
Дописати коментар