Проективна
малюнкова методика "Школа і Я"
Методика спрямована на визначення узагальненого ставлення
учнів до школи, виявлення її значущості, характеру та емоційного забарвлення
[10]. Школярам пропонується намалювати малюнок на тему "Школа і я".
Час малювання не обмежується. Після закінчення малюнка учень пояснює
зображення, його зміст, деталі, елементи. Малюнок школи оцінюється за такими
критеріями: наявність будинку школи, зображеного ззовні або всередині,
шкільної обстановки (клас, зал, кабінет та ін.); наявність деталей та їх кількість, змістовний характер деталей
(ставлення власне до педагогічного процесу: підручники, карти, парти та ін.);
присутність на малюнку суб'єктів педагогічного процесу (вчителів, учнів). На малюнку
"Я" виділяється: наявність самого учня на малюнку; його просторова
позиція; наявність на малюнку якого-небудь зв'язку зі школою (стежка, зміст
діалогу з іншим персонажем малюнку). Коментарі учня дозволяють уточнити сюжет
малюнку та значення його деталей. Ми аналізуємо лише сюжет, зміст малюнку,
залишаючи за межами розгляду його динамічні особливості як більш неоднозначні.
Аналізуючи малюнки, ми звертали увагу на те, як сам школяр в цьому образі
конструює та відтворює значення школи в сфері своїх особистісних інтересів,
відображує свою позицію по відношенню до школи.
Важливими, на нашу
думку, є:
-
малювання
школи зсередини та "Я" всередині школи, що свідчить про краще
пристосування до шкільного життя,
"злиття" зі школою, загальне прийняття школи;
розвинуті
міжособистісні стосунки з однокласниками, дружбу між дітьми (крім негативних
сюжетів - бійок, сварок тощо);
-
позитивне
зображення вчителя свідчить про більш тісний емоційний зв'язок із вчителем,
визнання його провідної ролі в навчальному процесі (крім негативних сюжетів -
вчитель сварить учня, ставить погану оцінку тощо);
-
зображення
навчальних атрибутів свідчить про розуміння шкільного життя саме як
навчального, розуміння неможливості одержання знань без шкільних атрибутів;
- наявність елементів природи на малюнках свідчить про
"інтегрованість" в навколишнє середовище, в природне довкілля, що
оточує дитину поза стінами школи, та її ставлення до навколишнього.
Чудова методика)
ВідповістиВидалитиСкажіть будь-ласка, а як інтерпретується дата методика?
ВідповістиВидалитицікаво! Дякую!
ВідповістиВидалити