У
2012/2013 н.р. поступово вступає в дію новий Державний стандарт початкової
загальної освіти (затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20
квітня 2011 р. № 462). У загальних
положеннях зазначено, що Державний стандарт ґрунтується на засадах особистісно
зорієнтованого і компетентнісного підходів, що зумовлює чітке визначення
результативної складової засвоєння змісту початкової загальної освіти.
Відповідно формується вихідна передумова і мета діяльності працівників
психологічної служби щодо розвитку школяра у процесі його навчання в початковій
школі:
-
психологічний
супровід має бути орієнтований на оптимістичну перспективу кожного учня;
-
дитина має
право на прояв і повноцінний розвиток свого потенціалу не залежно від
індивідуально-психологічних особливостей, інтересів та схильностей, рівня
розвитку в цілому;
-
допомога
кожному учневі у соціалізації й адаптації до соціального середовища шляхом
оптимального розвитку його потенційних можливостей.
Найважливіше
завдання діяльності працівників психологічної служби у початковій школі – збереження психологічного здоров’я дітей.
Міністерство
(лист МОНмолодьспорту від 19.07.2012 р. №
1/9-517) звертає увагу керівників навчальних закладів на необхідності
координації зусиль педагогічних колективів, батьків та працівників
психологічної служби в реалізації даних завдань.
Перехід від дошкільного до шкільного дитинства є
складним. Не сформованість необхідних
психологічних новоутворень, потрібних
навчальних умінь та навичок може
призвести до шкільної дезадаптації.
Саме тому, психологічна
служба міста в межах психологічного супроводу початкової школи згідно
Державного стандарту початкової загальної освіти здійснює психологічний
супровід процесу адаптації учнів першого класу до навчання.
Мета цього
супроводу – виявити проблеми в адаптації дитини до навчання в школі та провести
необхідну розвиваючу та корекційну роботу, що буде сприяти оптимальному
розвитку особистості та навчальних можливостей першокласників.
Важливим напрямком цієї роботи є психологічне супроводження дитини,
адаптація першокласників до навчання у школі. Практичним психологам закладів
освіти міста необхідно продовжувати відповідну роботу згідно методичних
рекомендацій КВНЗ «ХАНО».
Результати досліджень
представляються у вигляді діаграм або таблиць на початок
(І етап адаптації) і кінець
навчального року (ІІ етап адаптації)
та зведених (порівняльних) таблиць (Додаток
№2).
Адаптація
дитини до школи – процес пристосування, зміни психіки дитини в умовах
переходу до систематичного організованого шкільного навчання. У цей період
відбувається перебудова пізнавальної, мотиваційної та емоційно – вольової сфер
молодшого школяра.
Адаптація включає такі аспекти:
-
фізіологічний
(тілесний);
-
психологічний
(внутрішній світ);
-
соціальний
(зовнішні прояви в сім’ї та колективі).
Система роботи практичних психологів
щодо психологічного супроводу процесу
адаптації першокласників до школи.
1.
Протягом вересня
проводиться вивчення рівня готовності до навчання в школі (додаток №1).
2.
Водночас
проводити спостереження за адаптаційним процесом першокласників. Важливо надати
можливість дітям самостійно адаптуватись до нових умов і до вчителя. Втручатись
в процес адаптації слід тоді, коли за результатами спостережень та вивчення
рівня готовності виникають передумови дезадаптації.
3.
Необхідно
звернути особливу увагу на участь практичного психолога у батьківських зборах
першокласників. У своїх виступах необхідно розкрити питання вікових
особливостей дітей 6 – ти років, проблеми з якими може зіткнутися дитина під
час навчання в школі і можливі шляхи їх вирішення, вплив батьківсько – дитячих
стосунків на розвиток особистості в цей період, тощо.
4.
Протягом року
проводити вивчення стану здоров’я дитини.
5.
Наприкінці
жовтня провести узагальнююче вивчення рівня адаптації першокласників до
навчання у школі, виділити дітей «групи ризику» з обов’язковим плануванням і
проведенням подальшої поглибленої діагностики причин дезадаптації та проведення
корекційно – відновлювальної роботи (Корекційні програми створюються
(укладаються) практичним психологом з урахуванням особливостей проблем
дезадаптації даних учнів та затверджуються в Центрі практичної психології та
соціальної роботи при КВНЗ «ХАНО»).
За результатами
узагальнюючого вивчення складається аналітична довідка, в якій аналізуються не
тільки критерії для учнів, а і аналіз особливостей навчально-виховного процесу
закладу, що впливають на процеси адаптації учнів.
6.
На
батьківських зборах (в І семестрі)
провести анкетування батьків щодо додаткового визначення рівня адаптації дітей
до навчання у школі (додатки 3,4).
7.
У квітні
місяці провести повторне вивчення рівня адаптації та підсумковий аналіз
проведеної корекційно – відновлювальної роботи з учнями 1х класів. Провести
відповідну роботу із сім’ями та колективами педагогів (ІІ етап адаптації). Результати надати до методичного кабінету
відділу освіти.
Додаток
№1
Існують психологічні
якості, які залишаються незмінними та за якими можна оцінити ступінь готовності
дитини до школи. До них відносяться (за даними А.Л. Венгер, Г.А. Цукерман):
- Розвиток наочно – образного мислення, яке є основою для повноцінного розвитку логічного мислення та відповідно і оволодіння навчальним матеріалом.
- Розвиток довільності і організації дій, вміння орієнтуватись на систему умов задачі, переборювати відволікаючий вплив побічних факторів.
- Вміння орієнтуватися на вказівки вчителя, уважно їх слухати і точно виконувати.
Пропонується інструментарій моніторингу за для виявлення цих та інших
психологічних особливостей:
-
методика «Графічний
диктант» Д.Б.Ельконіна;
-
методика
«Зразок та правило» Венгера;
-
методика
«Малюнок людини»;
-
методика
вивчення самооцінки «Сходинки».
Багато цінної інформації
про учнів психолог може отримати за допомогою вчителя. Збір даних доцільно
проводити за допомогою спеціальних опитувальників чи безпосередньо під час
бесіди.
Ці та подібні методики
щодо вивчення готовності та адаптації дитини до навчання у школі можна знайти у
збірниках серії «ПІ – психологічний інструментарій».
Анкета
для батьків 1
1. Чи подобається Вашій дитині в школі:
А) так;
Б) не подобається;
В) не знаю.
2. Як часто Ваша дитина розповідає Вам про школу:
А) часто;
Б) іноді;
В) ніколи.
3. Коли ваша дитина говорить про школу, то розповідає, в основному, про:
А) цікаве, що вона дізналася на
заняттях;
Б) розваги з друзями у школі;
В) свої почуття, відносини з
іншими;
Г) щось інше.
4. Як Ваша дитина виконує домашні завдання:
А) самостійно з задоволенням;
Б) потребує постійного
нагадування;
В) потребує постійного контролю,
керівнитства.
5. З яким настроєм, частіше всього, Ваша дитина йде до школи?
6. З яким настроєм повертається?
7. Як часто Ваша дитина скаржиться на погане самопочуття?
А) часто;
Б) іноді;
В) ніколи.
8. На що, частіше за все, скаржиться Ваша дитина (або Ви помічаєте в неї):
А) підвищена втомлюваність,
швидка виснажливість;
Б) головний біль;
В) відсутність апетиту;
Г) поганий сон;
Д) часто хворіє;
Е) щось інше.
9. Як Ви вважаєте, чи вчасно Ваша дитина пішла до школи:
А) так, вчасно;
Б) була готово до цього ще рік
тому;
В) краще б було піти до школи на
рік пізніше.
Анкету розроблено Центром практичної психології
та соціальної роботи КВНЗ «ХАНО»
Додаток
4
Анкета для батьків 2
1. Чи з бажанням Ваша
дитина почала навчатися у школі:
А) так;
Б) ні;
В) не знаю.
2. Чи з бажанням йде до
школи зараз:
А) так;
Б) ні;
В) не
знаю.
3. Що Вас особливо
турбувало перед школою?
4. Що Вас турбує зараз?
5. Що, на Ваш погляд,
приваблює (подобається) Вашу дитину в школі (види діяльності, предмети,
спілкування, тощо)?
6. Що не подобається?
7. Який настрій
найчастіше у Вашої дитини:
А) радісний, веселий;
Б) радісний, веселий але стомлений;
В) звичайний;
Г) сумний, пригнічений;
Д) плаксивий, вередливий;
Е) інше (що саме).
8. Як Ваша дитина виконує
домашні завдання:
А) самостійно;
Б) самостійно з невеличкою допомогою
дорослих;
В) тільки з допомогою дорослих;
9. Що б Ви хотіли змінити
в організації навчально – виховного процесу школи, в якій навчається Ваша
дитина?
Немає коментарів:
Дописати коментар