Щоб ви не робили, кількість добра має подвоюватись

середа, 15 травня 2013 р.

АДАПТАЦІЯ П'ЯТИКЛАСНИКІВ ДО УМОВ СЕРЕДНЬОЇ ШКОЛИ КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНІ ЗАНЯТТЯ


В охороні психічного здоров'я дітей важлива роль належить адаптації до нових умов середовища. Одним із кризових періодів є перші місяці навчання у 5-му класі. Можуть з'явитися труднощі в навчанні, неадекватна поведінка, конфлікти з однолітками, підвищитися шкільна та особистісна тривожність тощо. Подолання дезадаптованості має бути спрямоване на усунення причин, що її викликають. Головна мета цього періоду допомогти дітям пристосуватися до нового режиму роботи, зосередитись на навчанні.

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Система роботи практичного психолога з адаптації п'ятикласників до умов середньої школи містить такі етапи:
1. Розвиток адаптаційних можливостей і психологічної стійкості.
2. Контроль за процесом адаптації.
3. Корекційна робота.
4. Консультування вчителів та батьків за результатами дослідження.
Перший етап визначає ефективність усієї системи роботи практичного психолога з адаптації п'ятикласників до умов середньої школи та є системотворчим. Для досягнення успіху в навчальній діяльності п'ятикласнику необхідно вміти долати труднощі, доводити розпочате до кінця, ставити мету, за власною ініціативою перевіряти зроблене, знаходити свої помилки та виправляти їх. П'ятикласники з низькою самооцінкою, з нерозвиненими навичками емоційної саморегуляції, з невмінням долати труднощі та досягати успіху почуваються невпевнено, неспроможні долати важкі життєві ситуації та шкільні труднощі без негативних наслідків для особистісного розвитку та свого здоров'я. Психологічна стійкість характеризує п'ятикласника як суб'єкта навчальної діяльності та власного життя.
Метою програми є створення умов для оптимізації особистісного розвитку та адаптації п'ятикласників, підвищення психологічної стійкості.
Програма вирішує такі завдання:
       формування психологічної культури п'ятикласників, уміння розвивати і використовувати внутрішні ресурси для розв'язання життєвих проблем;
       розвиток навичок спілкування та взаємодії у групі;
       сприяння згуртованості групи;
       розвиток емоційної саморегуляції;
       зниження рівня тривожності та страху;
       формування позитивної самооцінки;
       формування вміння долати труднощі, досягати успіху.
СТРУКТУРА ЗАНЯТЬ
На заняттях із адаптації п'ятикласників до умов середньої школи використовуємо групову форму роботи. З точки зору психологічних результатів вона є найефективнішою, дозволяє застосовувати психотехніки, спрямовані на згуртування та організаційний розвиток класного колективу.
Заняття складаються зі вступної, основної та заключної частин. Кожне заняття (крім першого) починається з рефлексії попереднього. Це забезпечує наступність і цілісність програми. Щоразу практичний психолог запитує учнів: «Давайте пригадаємо, із чим ми ознайомилися на попередньому занятті? Ваші думки і почуття з приводу цього заняття?».

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ЗАНЯТЬ

ТЕМА 1. УСВІДОМЛЕННЯ ОБРАЗУ «Я»
Мета: виробити навички представлення себе, створити творчу й доброзичливу атмосферу, включити усіх учасників у роботу, формувати позитивну самооцінку.
ЗАНЯТТЯ 1
Мета: навчити учасників представляти себе, визначити особливості кожного, розвивати навички групової взаємодії.
Матеріали: кольорові стікери, фломастери, маленькі аркуші паперу, плакат «Наші очікування», великий аркуш для плакату «Правила групи», аркуші паперу формату А4, великий аркуш для групового малюнка.
Час 1,5 години.
Привітання (10 хв)
Кожному з учасників пропонують назвати своє ім'я та якесь захоплення. Наприклад: «Привіт, я Олег. Я люблю читати книжки».
Вступ (5 хв)
Психолог повідомляє про початок, мету і зміст заняття.
Вправа «Наші очікування» (15 хв)
Мета: навчити учасників визначати власні очікування і ставити мету роботи на занятті.
Учням пропонують на кольорових стікерах написати свої очікування від заняття, потім зачитати їх уголос. Усі очікування приклеюють на плакат «Наші очікування».
Вправа «Правила групи» (15 хв)
Мета: вироблення певних правил, за якими відбуватиметься взаємодія у групі.
Психолог пропонує дітям на окремих аркушах паперу написати, з якими труднощами вони зіткнулися у школі, вдома, на вулиці. Наприклад: «Мені важко спілкуватися з новим класним керівником». Потім аркуші згортають і кладуть до символічної Скрині труднощів.
Підбиття підсумків (10 хв)
Учням пропонують пригадати, що відбувалося на занятті, й відповісти на запитання:
Що вас зацікавило?
Які думки та почуття виникали у вас упродовж заняття?
Учням пропонують на окремих аркушах написати, як необхідно поводитись або яких правил слід дотримуватись, аби взаємодія у групі була ефективною. Потім свої записи діти озвучують, і психолог разом з усіма виводить певні спільні правила для цієї групи учнів, записує їх на окремому великому аркуші й вивішує у класі. Отже, отримуємо плакат «Правила групи».
Вправа «Я та мій образ» (15 хв)
Мета: визначити особливості кожного учасника, створити доброзичливу атмосферу в класі.
Кожному учню на аркуші паперу формату А4 пропонують написати своє ім'я та намалювати власний образ або символ. Потім психолог пропонує по черзі назвати себе і представити свій образ.
Вправа «Я та інші» (20 хв)
Мета: визначити коло інтересів учасників, розвивати навички групової взаємодії, підвести учасників до розуміння того, що у класі є діти зі спільними захопленнями та інтересами.
Психолог пропонує кожному з учасників по колу на одному великому аркуші паперу намалювати або написати свої захоплення. Після цього учні озвучують малюнки. Потім, коли кожен намалював, психолог пропонує з'єднати за допомогою ліній малюнки тих, у кого схожі захоплення. Наприкінці відбувається обговорення.
Чи зміг хтось з'єднати свій малюнок з іншими? Скільки таких з'єднань?
Про що це свідчить?
Підбиття підсумків (1 б хв)
Учням пропонують пригадати, що відбувалося на занятті, і відповісти на запитання:
Що вас зацікавило на цьому занятті?
Які думки та почуття виникали у вас упродовж заняття?

ЗАНЯТТЯ 2
Мета: формування позитивної самооцінки, створення доброзичливої атмосфери.
Матеріали: плакат «Правила групи», кольорові стікери, фломастери, плакат «Наші очікування», аркуші паперу формату А4, м'яч.
Час: 1,5 години.
Привітання (10 хв)
Психолог вітається з усіма присутніми і пропонує кожному учню назвати своє ім'я та одну чи декілька позитивних рис характеру.
Правила групи (10 хв)
На дошку вивішують плакат «Правила групи», який було зроблено раніше, і пригадують правила.
Вступ (5 хв)
Психолог повідомляє, що сьогодні всі й далі розглядатимуть розпочату тему, нагадує мету, повідомляє план заняття.
Очікування (10 хв)
Вправа «Сонечко» (25 хв)
Мета: формування позитивної самооцінки.
Психолог роздає кожному учню аркуш паперу формату А4 і пропонує намалювати посередині себе (своє обличчя) — це буде середина сонечка, а від нього йтимуть промінчики. Кожен малюнок потім показують усім учням, і вони мають угадати (можна з підказкою), хто тут намальований. Після цього всі малюнки пускають по колу, і кожен учень повинен написати на промінчиках кожного малюнка позитивні риси характеру свого однокласника (того, кому належить цей малюнок). Наприкінці всі малюнки зачитують, відбувається обговорення:
Чи здогадувався кожен із вас, що він має такі риси, які написали однокласники?
Які почуття виникали у вас, коли ви прочитали, що написано на промінчиках?
Гра «Побажання» (20 хв)
Мета: створення доброзичливої атмосфери.
Учасники стають у коло і, кидаючи одне одному м'яча, закінчують фразу, що починається словами: «Я хочу тобі побажати...».
Підбиття підсумків (10 хв)
Учням пропонують пригадати, що відбувалося на занятті, й відповісти на запитання:
—        Що було цікавим для вас на цьому занятті?

ТЕМА 2. МИ — РАЗОМ!
Мета: сприяти згуртованості групи, виховувати відчуття спільності з оточенням для формування психологічного здоров'я.

ЗАНЯТТЯ 3
Мета: сприяти емоційному зближенню та налагодженню дружніх стосунків у класі.
Матеріали: плакат «Правила групи», кольорові стікери, фломастери, плакат «Наші очікування», великий аркуш паперу для групового малюнка, маленькі аркуші, великий аркуш для плакату «Правила дружного класу».
Час: 1,5 години.
Привітання (10 хв)
Діти сидять у колі. По черзі кожному пропонують назвати своє ім'я, привітатися з учасником, який сидить ліворуч, і сказати йому комплімент. Наприклад: «Я Галя. Привіт, Ігоре, мені подобається твоя усмішка!».
Правила групи (10 хв)
Вивішують плакат «Правила групи» і повторюють їх.
Вступ (5 хв)
Психолог повідомляє, що на цьому занятті буде розпочато нову тему, розказує її мету і план роботи.
Очікування (10хв)
Вправа «Наш дружний клас» (25 хв)
Мета: емоційне зближення, взаємодія дітей у групі. Психолог пропонує виконати спільну вправу: намалювати малюнок «Наш дружний клас» на великому аркуші паперу, який, за бажанням, можна розстелити на підлозі. Після цього діти обговорюють свій витвір.
Вправа «Правила дружного класу» (20 хв) Мета: сприяти налагодженню дружних стосунків у класі. Психолог пропонує дітям на окремих аркушах паперу скласти правила, що допоможуть усім налагодити у класі дружні стосунки, щоб між учнями панували мир і злагода. Потім кожен зачитує свої правила. На їхній основі складають спільні правила дружного класу. Правила можна оформити у вигляді плакату.
Підбиття підсумків (10 хв)
Учням пропонують пригадати, що відбувалося на занятті, і відповісти на запитання:
—        Що було для вас цікавим?

ЗАНЯТТЯ 4
Мета: виховання спостережливості до почуттів товаришів.
Матеріали: плакат «Правила групи», кольорові стікери, фломастери, плакат «Наші очікування», картки з прізвищами дітей.
Час: 1,5 години.
Привітання (15 хв)
Усі сидять у колі. По черзі кожен з учасників вітається, називає своє ім'я, а далі говорить фразу: «Мій друг сказав би про мене, що я...». Наприклад: «Привіт! Я Віка. Мій друг сказав би про мене, що я весела, розумна, відповідальна». Коли всі привіталися таким чином, психолог пропонує по черзі відповісти, чого не міг би сказати про вас ваш товариш. Наприклад: «Мій друг не міг би про мене сказати, що я зла та жадібна».
Правила групи (10 хв)
Вивісить плакат «Правила групи» і пригадайте їх.
Вступ (5 хв)
Психолог повідомляє, що на занятті буде продовжено розпочату тему, нагадує її мету, план роботи.
Очікування (10хв)
Вправа «Угадай однокласника» (20 хв)
Мета: виховання спостережливості, уяви, вміння жестами зобразити людину.
Кожна дитина отримує від психолога картку, на якій зазначено прізвище її однокласника. Вона має подумати, а потім жестами й мімікою зобразити свого товариша. Інші вгадують. Наприкінці відбувається обговорення:
Чи важко було зобразити свого однокласника?
Що вам допомогло впоратися з цим завданням?
Гра «Чарівний стілець» (20 хв)
Мета: формувати позитивну самооцінку, вміння визначати сильні сторони учасників.
Усередині кола стоїть стілець. Усі по черзі сідають на нього (у цю гру слід грати у швидкому темпі, це сприяє спонтанності висловлювань). Учасники, які в цей час сидять у колі, за бажанням продовжують речення: «Я думаю, що ти... (треба назвати 7—2 характеристики учасника), і це допоможе тобі здійснити твою мрію», — звертаючись до того, хто сидить на чарівному стільчику. Можна називати все, що завгодно: позитивні риси характеру, добрі справи, досягнення, хорошу поведінку у класі, вплив на інших, активність. Щоразу, коли учасник, який сидить на чарівному стільчику, чує про себе щось позитивне, він каже: «Дякую тобі!».
Підбиття підсумків (10 хв)
Учням пропонують пригадати, що відбувалося на занятті, і відповісти на запитання:
— Що було цікавим для вас і чому?

ЗАНЯТТЯ 5
Мета: навчити учасників прощати образи, вирішувати конфлікти.
Матеріали: плакат «Правила групи», кольорові стікери, фломастери, плакат «Наші очікування», аркуші паперу формату А4.
Час: 1,5 години.
Привітання (10 хв)
Кожному учаснику пропонують назвати своє ім'я та вказати на те, що йому не подобається або що (що, а не хто) його ображає. Наприклад: «Привіт! Я Настя. Мені не подобається, коли мене перебивають під час розмови».
Правила групи (10хв) -
Вивісить плакат «Правила групи» і пригадайте їх.
Вступ (5 хв)
Психолог повідомляє, що на занятті буде продовжено розпочату тему, нагадує її мету, повідомляє план роботи.
Очікування (10хв)
Вправа «День народження» (20 хв)
Мета: згуртувати групу, висловити всі образи, розчарування.
Оберіть іменинника. Усі діти жестами, мімікою дарують йому подарунки. Іменинникові пропонують згадати, чи образив він когось, і виправити це. Дітям треба пофантазувати й вигадати для іменинника майбутнє.
Гра «Жартівливий лист» (25 хв)
Мета: навчити вирішувати проблему оптимістично, з гумором.
Кожен обирає для себе того, з ким нещодавно посварився, з ким непрості стосунки. Ведучий пропонує написати жартівливого листа, в якому ви перебільшуєте свої почуття щодо цієї людини, її«провину». Намагайтеся написати смішно, щоб можна було покепкувати з проблеми або конфлікту. Охочі можуть зачитати листа вголос. Завершуйте цей процес грою у «сніжки» з написаних листів. Наприкінці відбувається обговорення:
Як ви почувалися, коли написали жартівливого листа?
Чи можна сміятися із себе? Із конфлікту?
Як ти гадаєш, що б сказала людина, якій ти писав, якби прочитала твого листа?
Підбиття підсумків (10 хв)
Учням пропонують пригадати, що відбувалося на занятті, й відповісти на запитання:
Що вас зацікавило на цьому занятті?
Які думки та почуття виникали у вас під час роботи?

ТЕМА 3. ГЕТЬ СУМНІВИ І СТРАХИ!
Мета: зниження рівня тривожності та страху.

ЗАНЯТТЯ 6
Мета: з'ясувати причини дитячих страхів, навчитися справлятися зі своїми страхами.
Матеріали: плакат «Правила групи», кольорові стікери, фломастери, плакат «Наші очікування», аркуші паперу формату А4.
Час: 1,5 години.
Привітання (10 хв)
Учням по колу пропонують назвати себе, усміхнутись і подарувати усмішку наступному учаснику, який сидить поруч.
Правила групи (10 хв)
Вивісить плакат «Правила групи» і пригадайте їх.
Вступ (5 хв)
Психолог повідомляє, що на занятті буде розпочато нову тему, розказує про мету і план роботи.
Очікування (10 хв)
Вправа «Що таке страх?» (15 хв)
Мета: з'ясувати, що таке страх.
Психолог пропонує дітям зобразити страх мімікою і жестами, а також згадати приказки про страх.
Чи часто у вас виникає почуття страху?
Чи помічали ви колись, що почуття страху виникає у дорослих (мами, тата, дідуся, бабусі)? Як вони поводяться при цьому?
Чи можна дорослих або вас у такому разі назвати боягузами?
Примітка. Під час обговорення треба звернути увагу дітей на те, що чимало людей переживає відчуття страху — і дорослі, й діти. Але це не робить їх боягузами. Просто бувають ситуації, коли щось чи хтось — неприємне для нас, непередбачуване, і це може викликати почуття страху.
Вправа «Мій страх» (15 хв)
Мета: з'ясувати причини дитячих страхів.
Психолог пропонує дітям намалювати те, що їх лякає. Потім учні мають відчути себе у ролі намальованих страхів і показати їх жестами, мімікою, а товариші відгадують, що це за страх.
Що ви відчували, коли зображали те, що вас лякає?
Чи важко бути у ролі страхів?
Що ви відчували, коли бачили, як зображають свої страхи інші діти?
Чи є у когось схожі страхи?
Вправа «Порада» (15 хв)
Мета: навчити справлятися зі своїми страхами, показати, що друзі також можуть допомогти побороти страх.
Психолог пропонує дітям по черзі сісти у коло, розповісти про свій страх або ж показати його на малюнку, який було зроблено при попередній вправі. Інші учасники дають пораду тому, хто сидить у колі: що слід зробити, аби подолати те, чого він боїться.
Підбиття підсумків (10 хв)
Учням пропонують пригадати, що відбувалося на занятті, й відповісти на запитання:
Що вас зацікавило?
Чи поліпшився у вас настрій?
Чи досі хвилюють вас ваші страхи?

ЗАНЯТТЯ 7
Мета: рефлексія емоції страху, позбавлення страху.
Матеріали: плакат «Правила групи», кольорові стікери, фломастери, плакат «Наші очікування», аркуші паперу формату А4.
Час: 1,5 години.
Привітання (10 хв)
Дітям пропонують назвати себе та свій настрій у цей момент. Якщо в когось настрій поганий, інші «дарують» йому частинку свого доброго настрою — говорять щось приємне.
Правила групи (10 хв)
Вивісить плакат «Правила групи» і пригадайте їх.
Вступ (5 хв)
Психолог повідомляє, що на занятті буде продовжено розпочату тему, нагадує її мету, план роботи.
Очікування (10 хв)
Вправа «Ваш настрій» (15 хв)
Мета: рефлексія настрою.
Дітям пропонують сісти або стати у зручну позу, заплющити очі та уявити колір, який імпонує їхньому настрою у цю хвилину.
Який колір ви уявили?
Вам було холодно чи тепло?
Психолог. Кожній людині інколи буває страшно, вона чогось боїться. Це нормально, бо трапляються різні ситуації, і вони можуть викликати різні емоції та почуття.
Вправа «Ситуація страху» (15 хв)
Мета: актуалізація емоції страху.
Дітям пропонують разом заплющити очі та згадати ситуацію, коли їм було дуже-дуже страшно. За деякий час учні розплющують очі, й кожен розказує, що він уявляв, передає свій емоційний стан.
— Що ви відчували, коли розповідали про свій страх?
Вправа «Знищення страху» (15 хв)
Мета: перенесення негативних емоцій страху на папір, позбавлення страху.
Дітям дають завдання намалювати на папері страх, про який вони розповідали. Свою роботу не обов'язково показувати іншим. Далі пропонують зробити з цим малюнком, що захочеться: спалити, розірвати, зім'яти.
Чи легко було намалювати свій страх?
Що ви відчули, коли зіпсували малюнок?
Підбиття підсумків (10 хв)
Учням пропонують пригадати, що відбувалося на занятті, й відповісти на запитання:
Що вас зацікавило?
Які думки та почуття виникали у вас упродовж заняття?

ЗАНЯТТЯ 8
Мета: сприяти згуртованості дітей у боротьбі зі страхом.
Матеріали: плакат «Правила групи», кольорові стікери, фломастери, плакат «Наші очікування», фарби, картон, аркуші паперу формату А4, клей, ножиці, кольоровий папір, товсті нитки.
Час: 1,5 години.
Привітання (10 хв)
Дітям пропонують назвати себе, усміхнутись і подарувати усмішку іншим.
Правила групи (10 хв)
Вивісить плакат «Правила групи» і пригадайте їх.
Вступ (5 хв)
Психолог повідомляє, що на занятті буде продовжено розпочату тему, нагадує її мету, план роботи.
Очікування (10 хв)
Вправа «Маска страху» (25 хв)
Мета: актуалізація почуття страху.
Дітям дають завдання придумати свою невелику історію чи казку про страх і виготовити маску страху. Після цього всі по черзі показують свої маски та розказують історію.
Вправа «Історія про страх» (20 хв)
Мета: сприяти згуртованості дітей у боротьбі зі страхом. Діти об'єднуються у групи по 3—4 особи. Група придумує історію або казку про маски всіх учасників, а потім одягає їх на голови і розігрує оповідання.
Який настрій був у вас, коли ви складали разом свою історію?
Що ви відчували, коли грали сценку?
Чи здаються вам страшними ці маски зараз?
Підбиття підсумків (10 хв)
Учням пропонують пригадати, що відбувалося на занятті, й відповісти на запитання:
Що вас зацікавило?
Які думки та почуття виникали у вас упродовж заняття?

ЗАНЯТТЯ 9
Мета: зниження рівня тривожності, переборювання замкненості, пасивності.
Матеріали: плакат «Правила групи», кольорові стікери, фломастери, плакат «Наші очікування», аркуші паперу формату А4.
Час: 1,5 години.
Привітання (10хв)
Дітям пропонують назвати себе та сказати, якими, на їхню думку, хочуть бачити їх друзі чи батьки. Наприклад: «Привіт! Я Оксана. Мої батьки хочуть бачити мене старанною ученицею».
Правила групи (10 хв)
Вивісить плакат «Правила групи» і пригадайте їх.
Вступ (5 хв)
Психолог повідомляє, що на занятті буде продовжено розпочату тему, нагадує її мету, план роботи.
Очікування (10 хв)
Вправа «Автопортрет» (25 хв)
Мета: зниження рівня тривожності через побоювання не відповідати очікуванням.
Дітям пропонують на аркуші паперу формату А4 намалювати автопортрет, а на звороті вказати 8—10 своїх найважливіших рис характеру. Потім психолог бере кожен малюнок і разом з учнями за названими рисами визначає «автора», а за автопортретом намагається з'ясувати риси.
Чи збігаються ваші риси з тими, які назвали інші учасники, подивившись на ваш автопортрет?
Які почуття виникли у вас, якщо риси не співпадали?
Які риси вважаєте найважливішими? Чому?
За якою рисою ви одразу впізнали когось?
За якими рисами одразу впізнали вас?
Гра «Насос і м'яч» (20 хв)
Мета: переборювання замкненості, пасивності, скутості; рухова релаксація, усвідомлення почуття напруження та розслаблення.
Один з учасників стає «насосом», інші — «м'ячами». Спочатку «м'ячі» стоять у колі, розслабившись усім тілом, на напівзігнутих ногах, тулуб нахилений уперед, голова — до грудей. «Насос» починає нагнітати повітря, надувати «м'ячі», супроводжуючи свої рухи звуками. «М'ячі» потроху розправляються, надувають щічки, підіймають руки, випростовуються. «М'ячі» надуті. Ведучий витягує символічну «шлангу» з «м'ячів». Учасники рвучко промовляють звук [ш-ш-ш-ш-ш], повертаються у вихідне положення. «Насосом» стає наступний учень.
Підбиття підсумків (10 хв)
Дітям пропонують пригадати, що відбувалося на занятті, й відповісти на запитання:
— Що вас зацікавило?
— Які думки та почуття виникали у вас упродовж заняття?

ТЕМА 4. ВЧИМОСЯ ПІЗНАВАТИ І КОНТРОЛЮВАТИ СЕБЕ
Мета: розвиток навичок емоційної саморегуляції.

ЗАНЯТТЯ 10
Мета: формування установки на самопізнання, розвиток саморефлексії емоційного стану.
Матеріали: плакат «Правила групи», кольорові стікери, фломастери, плакат «Наші очікування», маленькі аркуші, олівці, фарби, аркуші паперу формату А4.
Час: 1,5 години.
Привітання (10 хв)
Учасникам пропонують по черзі привітатися з присутніми й доповнити своє привітання якимось рухом.
Правила групи (10 хв)
Вивісить плакат «Правила групи» і пригадайте їх.
Вступ (5 хв)
Психолог повідомляє, що на цьому занятті буде розпочато нову тему, розказує про мету і план роботи.
Очікування (10хв)
Вправа «Три імені» (15 хв)
Мета: розвиток саморефлексії, формування установки на самопізнання.
Кожному учаснику видають по три картки, на яких потрібно написати три варіанти свого імені (наприклад, як вас називають родичі, товариші та близькі друзі). Потім кожен учень представляється, використовуючи імена й описуючи ту сторону свого характеру, що відповідає цьому імені чи стала причиною виникнення імені.
Вправа «Намалюй свій настрій» (15 хв)
Мета: створення позитивного емоційного фону, розвиток саморефлексії емоційного стану.
Кожному учаснику пропонують намалювати (олівцями, фарбами тощо) власний настрій. Наприкінці — презентація малюнків і розповідь про свій малюнок.
Вправа «Зарядка» (15 хв)
Мета: зняти емоційне та фізичне напруження, м'язові затиски. Учасникам пропонують зробити зарядку:
1. Кругові рухи головою, легкі дотики головою до предметів у кімнаті.
2. Підняття і рухи плечима. Легкі дотики плечей до предметів у кімнаті.
3. Згинання та розгинання ліктьових суглобів, кругові рухи. Легкі дотики ліктями до предметів у кімнаті.
4. Кругові рухи кистями рук. Легкі дотики кистями до предметів у кімнаті.
5. Рухи пальцями. Легкі дотики пальцями до предметів у кімнаті.
6. Кругові рухи стегон. Легкі дотики стегнами до предметів у кімнаті.
7. Згинання та розгинання колінних суглобів, кругові рухи. Легкі дотики до предметів у кімнаті.
8. Кругові рухи ступнів. Легкі дотики п'ятками до предметів у кімнаті.
Які рухи вам було важко робити?
Які у вас відчуття?
Підбиття підсумків (10 хв)
Учням пропонують пригадати, що відбувалося на занятті, й відповісти на запитання:
— Що вас зацікавило і чому?

ЗАНЯТТЯ 11
Мета: навчити розрізняти емоційний стан людей довкола для покращення стосунків із ними.
Матеріали: плакат «Правила групи», кольорові стікери, фломастери, плакат «Наші очікування».
Час: 1,5 години.
Привітання (10хв)
Учасники по черзі вітаються з групою та висловлюють побажання всім присутнім, групі загалом на день.
Правила групи (10 хв)
Вивісить плакат «Правила групи» і пригадайте їх.
Вступ (5 хв)
Психолог повідомляємо на занятті буде продовжено розпочату тему, нагадує її мету, план роботи.
Очікування (10 хв)
Вправа «Настрій друга» (25 хв)
Мета: покращення соціальної адаптації, розвиток уміння розуміти емоційний стан іншої людини, навчання навичок рефлексії.
Учасники об'єднуються у групи по 2—3 особи і сідають таким чином, щоб усі могли бачити одне одного. Після цього вони починають описувати стан своїх товаришів, використовуючи різні асоціації, художні образи, метафори. Учасник, якого описують, може погодитись або не погодитись із описом, але в будь-якому разі має прокоментувати його.
Чи всі правильно описали настрій іншої людини?
Чи легко було описувати настрій іншої людини?
Як реагували однокласники на ваші «помилки» при описі їхнього настрою та емоційного стану?
Вправа «Скульптор» (20 хв)
Мета: навчити розрізняти емоційний стан інших людей, адекватно передавати своє бачення предмета, коригувати нестриманість.
Учасники об'єднується у пари. Один з учасників — «скульптор», інший — «глина». «Скульптор» ліпить із «глини» будь-яку фігуру людини. Потім розповідає, кого він зліпив, про його характер, настрій тощо. Група може ставити запитання. Далі відбувається зміна ролей.
— Яка роль була легшою: «скульптора» чи «глини»? Чому?
Підбиття підсумків (10 хв)
Учням пропонують пригадати, що відбувалося на занятті, й відповісти на запитання:
Що вас зацікавило і чому?
Які думки та почуття виникали у вас упродовж заняття?

ЗАНЯТТЯ 12
Мета: саморегуляція негативного емоційного стану.
Матеріали: плакат «Правила групи», кольорові стікери, фломастери, плакат «Наші очікування», аркуші паперу формату А4, великий аркуш для плакату «Як упоратися з негативним емоційним станом».
Час: 1,5 години.
Привітання (10хв)
Усі учасники по черзі вітаються, називають своє ім'я та закінчують фразу: «Мій настрій зараз схожий на...».
Правила групи (10 хв)
Вивісить плакат «Правила групи» і пригадайте їх.
Вступ (5 хв)
Психолог повідомляє, що на занятті буде продовжено розпочату тему, нагадує її мету, план роботи.
Очікування (10хв)
Вправа «Мій негативний емоційний стан...» (25 хв)
Мета: зняти напруження, розвивати навички саморефлексії емоційного стану.
Кожному учаснику на аркуші паперу формату А4 пропонують намалювати себе у негативному емоційному стані. Це може бути агресивність, лють, роздратованість, заздрощі тощо.
Чи подобаєтесь ви собі на цьому малюнку?
Може, хтось із вас хоче показати малюнок класу, розказати про себе, про свій стан?
Як часто ви хотіли б перебувати у такому стані?
Психолог. Якщо ви не подобаєтеся собі у такому стані, можете розірвати свій портрет або покласти його на край парти. Нехай цей жест буде символом того, що ви намагатиметеся більше не повертатись до таких емоційно негативних станів.
Людина, яка постійно відчуває погані емоції, може тяжко захворіти. У неї погіршуються стосунки з іншими. Постійне переважання негативних емоцій провокує песимістичні думки, негарні вчинки.
Вправа «Порада мудреця» (20 хв)
Мета: складання порад щодо подолання негативного емоційного стану.
Психолог. Уявіть собі, що ви звернулися до мудреця за порадою: «Як мені допомогти впоратись зі злістю, гнівом, ненавистю, мстивістю?». Яку пораду, на вашу думку, дасть мудрець? Свої відповіді запишіть на окремому аркуші паперу.
Далі всі учасники по черзі зачитують свої поради, а психолог записує їх на одному великому аркуші. Таким чином одержимо плакат із порадами «Як упоратися з негативним емоційним станом».
Підбиття підсумків (10 хв)
Учням пропонують пригадати, що відбувалося на занятті, й відповісти на за питання:
Що вас зацікавило і чому?
Які думки та почуття виникали у вас упродовж заняття?

ЗАНЯТТЯ 13
Мета: опанування навички самоконтролю та прийомів релаксації.
Матеріали: плакат «Правила групи», кольорові стікери, фломастери, плакат «Наші очікування».
Час: 1,5 години.
Привітання (10хв)
Кожен з учасників називає себе, вітається та розповідає про те, що змі­нилося після минулого заняття.
Правила групи (10хв)
Вивісить плакат «Правила групи» і пригадайте їх.
Вступ (5 хв)
Психолог повідомляє, що на занятті буде продовжено розпочату тему, нагадує її мету, план роботи.
Очікування (10 хв)
Дихальна вправа (20 хв)
Мета: вивільнити стримувані почуття, опанувати навички самоконтролю.
Учасникам пропонують пригадати ситуацію, коли вони відчували сильний гнів (роздратування, злість, ненависть). Також слід відтворити свій фізичний стан (дихання та м'язове напруження).
Психолог. А тепер я пропоную навчитися регулювати цей стан. Глибоко вдихніть ротом і повільно видихніть через ніс. Повторюйте цю вправу, доки не відчуєте розслаблення у м'язах.
Вправа «Колективний аутотренінг» (25 хв)
Мета: засвоєння прийомів релаксації, стимуляція групової згуртованості.
Починають зі звичайного аутотренінгу.
Психолог. Заплющте очі. Сядьте зручно, покладіть руки на коліна долонями догори. Уявіть собі берег моря. Зробіть глибокий видих (пауза), повільний вдих. Шумить морська хвиля. Вона заспокоює вас. Ви сидите на березі моря біля води. Ноги торкаються морської піни. Повільно робите вдих і видих. Відчуваєте приємну прохолоду морської води.
З кожним вдихом вода повільно входить у вас через ступні ніг, піднімається вгору по тілу аж до талії, як приплив. А з кожним видихом — повертається згори вниз, як відлив. І знову: приплив — відлив, приплив — відлив... Вашому тілу приємно, спокійно. Вода омиває й очищає кожну клітинку вашого тіла і ззовні, і зсередини. Ви — берег моря, ви розчинилися в піску, і вас омиває вода... Вдих — приплив, видих — відлив. Ви злилися з природою. Вам добре і приємно.
Потім психолог пропонує уявити, що поруч із вами на цьому березі моря — ваші друзі, однокласники. І всі ви хочете здійснити морську прогулянку. Кожен стихійно починає розповідати про те, що він бачить (уявляє), допомагає іншим створити колективний образ цієї прогулянки.
Хто як почувається?
Хто і що побачив?
Кого з учасників прогулянки було уявити легше, а кого важче?
Підбиття підсумків (10 хв)
Учням пропонують пригадати, що відбувалося на занятті, й відповісти на запитання:
Що вас зацікавило на цьому занятті?
Які думки та почуття виникали у вас упродовж заняття?

ТЕМА 5. ВПЕРЕД — ДО УСПІХУ!
Мета: формування у п'ятикласників уміння долати труднощі, досягати успіху.

ЗАНЯТТЯ 14
Мета: з'ясувати, з якими труднощами зіткнулися п'ятикласники.
Матеріали: плакат «Правила групи», кольорові стікери, фломастери, плакат «Наші очікування», аркуші паперу формату А4, картонна коробка із надписом «Скриня труднощів».
Час: 1,5 години.
Привітання (10 хв)
Учасникам пропонують по колу по черзі привітатися із сусідом і сказати йому комплімент.
Правила групи (10 хв)
Вивісить плакат «Правила групи» і пригадайте їх.
Вступ (5 хв)
Психолог каже, що на цьому занятті буде розпочато нову тему, повідомляє її мету і план роботи.
Очікування (10 хв)
Робота з казкою «Колючка» (25 хв)
Психолог. На великій сонячній галявині біля куща калини росла самотня Колючка. Звісно, вона росла там не одна: навколо було багато квітів і трав, та Колючці здавалося, що на світі вона зовсім самотня, а якщо хтось і росте поряд, то лише одні реп'яхи. Тому колючка ні з ким не дружила.
Вона часто дивилася на квіти, що росли неподалік: вони так гарно цвіли і були різнокольоровими. До них прилітали пташки, бджоли та метелики. Птахи голосно виспівували, а бджоли і метелики гарно кружляли і танцювали навколо. Колючці теж хотілося мати такі чудові квіточки на своєму тілі, але кущ калини своїм гіллям і листячком затуляв Колючку від Сонячних Променів. А без Сонця вона не могла зацвісти. До того ж їй не вистачало води, бо Струмок, що пробігав уздовж галявини, ніколи не діставав до неї.
Вона часто дивилась у синє небо і думала: «Ось і небо — велике, чисте і світле, а ось сонце — тепле, ласкаве і ніжне, але вони такі далекі від мене, такі недосяжні. А я — самотня і некрасива, ніколи не мати мені гарних квітів, ніколи не будуть милуватися мною птахи та метелики». Вона думала так щодня і ще більше засмучувалася від самотності, дедалі твердішими ставали її голки.
Але одного дня до Калини прилетів Соловейко, від так гарно співав, а Колючка слухала і зітхала. Соловейко це помітив і поцікавився у Колючки:
Чому ти така сумна, чому не радієш життю і постійно зітхаєш?
Як же мені не сумувати, я ж завжди одна, я неприваблива. У мене немає друзів. Мої квіточки не можуть розпуститися, бо Калина затуляє мене від Сонця своїм гіллям. До того ж Струмочок жодного разу не завітав до мене, щоб я досхочу змогла напитися води.
А хіба ти не просила Калину, щоб вона розсунула своє гілля, і тоді Сонячні Промінчики світитимуть і на тебе?
Ні, — відповіла Колючка.
А чому? — знову запитав Соловейко.
Бо я не товаришую з Калиною і боюся, що вона не виконає мого бажання, — сказала Колючка.
Так не можна, треба дружити з іншими і звертатися до них за допомогою. Я давно знаю пані Калину, вона дуже добра і привітна. Думаю, що тобі треба поговорити з нею, — порадив Соловейко Колючці.
Колючка вирішила зробити так, як порадив їй Соловейко. Вона звернулася до Калини:
Шановна пані Калино, не могли б ви хоча б на деякий час відводити у сторону своє гілля, щоб Сонячні Промінчики мене зігрівали, і тоді на моєму тілі зацвітуть гарні квіточки. Мені так хочеться бути красивою!
Я щодня залюбки це робитиму. Мені буде дуже приємно, якщо ти зацвітеш, тоді наша галявини стане ще прекраснішою, — відповіла Калина і розсунула своє гілля. Тут-таки Сонячні Промінчики почали світити на Колючку.
От бачиш, — сказав Соловейко, — тепер і тебе зігріватиме Сонце. До того ж, у тебе з'явилася нова подруга — пані Калина. Якщо хочеш, я можу злітати до Струмочка і попросити його, щоб він завітав до тебе і напоїв водою.
О, будь ласка, я буду тобі дуже вдячна! Тоді мої квіточки точно зможуть розпуститися, — зраділа Колючка.
Соловейко полетів до Струмочка, попросив його завітати до Колючки. Той напоїв її водою і пообіцяв: відтепер щодня прибігатиме до неї.
Наступного дня квіточки Колючки стали потроху розпускатись, а вже за два дні вона вся вкрилася чудовими рожевими квітами. Колючка дуже раділа, бо стала такою ж красивою, як і інші квіти. З ранку й до вечора вона милувалася своїм новим вбранням. її гарні квіти стали також помічати і метелики, і бджоли, і птахи, й інші квіти. Метелики і бджоли тепер прилітали до Колючки і весело кружляли біля неї, а птахи радували своїм співом. Часто до неї прилітав і Соловейко, він став її другом. Щодня до Колючки прибігав Струмочок, вона залюбки з ним шепотілась і пила його прозору й чисту воду. А пані Калина щовечора розповідала Колючці дивні історії з життя галявини, бо вона була висока і все навкруги бачила й чула. А коли раптом починалися дощ або злива чи ж повівав сильний вітер. Калина затуляла своїм гіллям Колючку від негоди.
Так життя Колючки змінилось. У неї з'явилося багато друзів, які допомагали їй, і з якими було приємно проводити час. Колючка більше не сумувала, у неї почалося нове життя.
Обговорення
Як жила Колючка? Що робила?
Чи відображалось її внутрішнє життя на стосунках зі світом?
Чому Колючка не могла розцвісти? Які труднощі були у неї?
Хто допоміг Колючці знайти собі друзів? Як це трапилось?
Чи допомогли Колючці друзі?
Як змінилося життя Колючки?
Чи нагадує вам когось Колючка?
Чи були у вас труднощі, коли ви вступили до 5-го класу?
Як видолали свої труднощі? Чи зверталися до когось по допомогу?
Вправа «Скриня труднощів» (20хв)
Мета: з'ясувати, які складнощі виникли у п'ятикласників.
Психолог пропонує дітям на окремих аркушах паперу написати, з якими труднощами вони зіткнулися у школі, вдома, на вулиці. Наприклад: «Мені важко спілкуватися з новим класним керівником». Потім аркуші згортають і кладуть до символічної Скрині труднощів.
Підбиття підсумків (10хв)
Учням пропонують пригадати, що відбувалося на занятті, й відповісти на запитання:
-         Що вас зацікавило?
-         Які думки та почуття виникали у вас упродовж заняття?
ЗАНЯТТЯ 15
Мета: навчити дітей перемагати труднощі, позитивно мислити, досягати успіху.
Матеріали: плакат «Правила групи», кольорові стікери, фломастери, плакат «Наші очікування», аркуші паперу формату А4, символічна Скриня труднощів із записками дітей.
Час: 1,5 години.
Привітання (10хв)
Учасники сідають у коло, психолог пускає по колу іграшку. Дітям пропонують привітатися з нею та сказати кілька слів про свої досягнення у школі або вдома.
Правила групи (10хв)
Вив'ють плакат «Правила групи» і пригадайте їх.
Вступ (5хв)
Психолог повідомляє, що на занятті буде продовжено розпочату тему, нагадує її мету, план роботи.
Очікування (10хв)
Вправа «Як долати труднощі» (10хв)
Мета: навчити дітей оминати перепони.
Дітям пропонують розібрати листи зі Скрині труднощів, які вони поклали туди на минулому занятті. Кожен учасник зачитує свої труднощі, а решта дають пораду, як можна впоратися з ними, до кого слід звернутися за допомогою.
Інформаційне повідомлення «Позитивне мислення» (5хв)
Мета: ознайомлення дітей із поняттям «позитивне мислення».
Психолог. У кожного з нас бувають ситуації, через які ми засмучуємося. Негаразди трапляються і в дорослих, і в дітей. Але не треба надовго засмучуватись і поринати у сумні думки, бо це робить наш настрій поганим і негативно впливає на поточні справи. Інколи ми не можемо змінити ситуацію, але завжди здатні самі обирати, про що та як думати. Позитивне мислення підвищує людині настрій, робить її впевненішою у собі, і тоді вона спроможна подолати будь-які труднощі та знайти вихід із непростих ситуацій. Думки треба обирати, як квіти: лише красиві, ті, які подобаються, від яких приємно жити.
Вправа «Мислимо позитивно» (10хв)
Мета: навчити позитивно мислити у непростих ситуаціях.
Психолог наводить приклади (отримали погану оцінку, посварилися з подругою, захворіли, загубили якусь річ тощо) та пропонує дітям показати, як можна позитивно мислити у таких ситуаціях. Якщо учням складно виконувати це завдання, психолог допомагає їм.
Психолог. Отже, позитивне мислення дозволяє людині долати труднощі та досягати успіху. Але для цього потрібно не тільки позитивно мислити, а ще дещо.
Вправа «Складові успіху» (15хв)
Мета: з'ясувати складові успіху.
Діти об'єднуються у 3—4 групи. Кожна має намалювати те, що потрібно, аби досягти успіху. Далі групи демонструють і пояснюють свої роботи.
Наприкінці психолог підводить дітей до висновку, що крім позитивного мислення необхідно вміти приймати рішення та діяти.
Підбиття підсумків (10хв)
Учням пропонують пригадати, що відбувалося на занятті, й відповісти на запитання:
— Що вас зацікавило і чому?
Заключне слово психолога (5хв)
Психолог повідомляє дітям про закінчення занять, підбиває підсумки, дякує учням за те, що вони старанно відвідували уроки та працювали, пропонує висловити свої думки й почуття.
Джерело:В. БЕЗПАРТОЧНА, психолог Глибоківської
ЗОШ І—IIІ ст.,
Харківський р-н, Харківська обл.

Немає коментарів:

Дописати коментар