Методика
дозволяє простежити зміст кожного з мотивів у міру ускладнення і розвитку як
діяльності, так і самих мотивів (автор
Б.Ф.Моргун) [11].
Методика
складається з двох частин; анкета дозволяє виявити місце мотивації навчання
в різних видах діяльності; методика парних порівнянь дозволяє порівнювати
різни мотиви діяльності і визначати з них найбільш привабливі для дітей.
Анкетування школярів проводиться також на друкованій основі
спеціального бланку. Учням пропонується відповісти на питання анкети, що
дозволяють розкрити конкретний зміст кожного з мотивів для учнів і визначити
місце навчальної діяльності в ньому.
Питання анкети:
1. Що найбільше тебе радує в школі?
2.У чому причина твого гарного настрою у школі?
3.Коли у тебе буває нормальній настрій?
4.Що є основною причиною поганого настрою?
5.Що найбільше тебе засмучує в школі?
6.Яку справу ти вважаєш для себе самою захоплюючою?
7.Із ким ти найбільше любиш спілкуватися?
8.Які риси свого характеру та здібності ти намагаєшся
поліпшити?
9.Яку справу, необхідну для інших, ти намагаєшся доводити
до кінця?
10.Чим тобі подобається займатися під керівництвом вчителів?
11.Які звичні обов'язки ти виконуєш із найбільшим бажанням?
12.Що ти любиш робити творчо та самостійно?
13.Що ти намагаєшся робити своїми руками, яку фізичну роботу
виконувати?
14.Що ти любиш слухати і за чим ти міг би спостерігати
годинами?
15.
Про що ти любиш розповідати іншим, про що розмірковувати?
При
обробці результатів анкетування на підставі аналізу відповідей враховується
декілька змістовних блоків: навчання, хобі,
спорт, заняття в позашкільних закладах (образотворчих гуртках, музичних
школах, заняття танцями тощо), господарська праця, ігри, перегляд
програм телебачення, читання, допомога друзям в навчанні, удосконалення
характеру тощо. При обробці підраховувалася кількість відповідей по кожному
блоку для кожного учня, а потім для кожної групи.
Методика парних порівнянь
мотивів представляє собою сукупність
суджень-індикаторів, яка дозволяє обирати один із двох запропонованих мотивів
при порівнянні їх між собою. Кожному з мотивів відповідає певне
судження-індикатор:
- мотив
функціонування (ігровий) - займатися захоплюючою справою;
- мотив обов'язку
(трудовий) - доводити до кінця
справу, необхідну для інших;
справу, необхідну для інших;
-
мотив
спілкування - активно спілкуватися з людьми;
- мотив саморозвитку (самодіяльності) - удосконалювати
свій характер та здібності;
-
мотив
шкільного навчання - займатися під керівництвом вчителя;
-
мотив
відтворення - виконувати звичні обов'язки;
-
мотив
творчості - творчо та самостійно виконувати будь-яку справу;
-
мотив спостереження - спостерігати за навколишнім,
-
мотив
моторно-продуктивний - робити щось своїми руками, виконувати фізичну роботу;
-
мотив
мовленнєво-розумовий - розповідати по пам'яті, вирішувати задачі в думках.
При роботі з методикою один із мотивів учні обирають частіше, а інший обирають рідко чи не обирають зовсім.
Шляхом підрахування кількості виборів певного мотиву підраховується загальна
кількість його виборів. У такий само спосіб порівнюються різні модальності
шкільного настрою учнів.
Немає коментарів:
Дописати коментар