Проблеми наступності у навчанні з
переходом учнів із початкової в середню ланку
Проблема
наступності у навчанні - це проблема
забезпечення переходу особистості на якісно новий ступінь розвитку шляхом
створення комфортних умов для розкриття її потенціалу в процесі переходу з
одного типу організації освітнього процесу до іншого.
Перехід на кожен новий ступінь навчання
пов'язаний з необхідністю адаптації дитини до нових освітніх умов. Будь - які
перехідні періоди висувають специфічні проблеми, що потребують своїх способів
розв'язання. Не виняток і перехід учнів із початкової школи в
середню.
Необхідність цілеспрямовано полегшувати школярам адаптаційний період переходу
з початкових класів до основної школи поглиблюється кризою раннього
підліткового віку. Результати психологічних та фізіологічних досліджень
переконливо свідчать, що діти 11-12 років вступають у період статевого
дозрівання, їхній організм починає перебудовуватися, відбуваються бурхливі
зміни у зовнішньому вигляді та фізіології підлітка. У школярів можна
спостерігати зниження активності, вони стають загальмованими. Водночас зростає
можливість неадекватної реакції молодших підлітків на зауваження дорослих.
Характерними особливостями поведінки стають запальність, капризування, швидка
зміна настрою. Ці особливості необхідно враховувати педагогу в процесі
організації навчання.
Підліток
хоче, щоб його сприймали як дорослого. Він очікує визнання себе дорослим,
рівноправних стосунків з дорослими, рівноправного статусу в соціальних групах.
Водночас він не готовий оцінювати свої вчинки. Він ще не може осмислити й
зрозуміти себе, своє місце і призначення в світі. Звідси - прагнення до самоствердження,
перевірки своїх фізичних можливостей. Цей період пов'язаний із посиленням
нерозуміння між підлітками й дорослими (педагогами та батьками), що частенько
буває причиною конфліктів. Прагнення до незалежності означає потребу мати
особисте судження, самостійно визначати свою поведінку. Підліток постійно щось
доводить собі й іншим, часто опиняється сам – на – сам зі своїми проблемами. Через це зростає
значення групи однолітків, яка починає грати головну роль у розвитку підлітка.
Усі перелічені особливості, відмінності організації
навчально - виховного процесу в початковій та середній школі стають актуальною
проблемою наступності початкової й середньої освіти.
Нові
умови навчання підвищують вимоги до інтелектуального та особистісного розвитку
дітей, до ступеня сформованості в них певних знань, способів навчальних дій,
до рівня розвитку довільності, здатності до саморегуляції. Однак цей рівень
розвитку учнів не в усіх однаковий: в одних він відповідає умовам успішності їх
подальшого навчання, в інших - ледве сягає допустимої межі. Тому цей
перехідний період можуть супроводжувати різні труднощі, що виникають не тільки
у школярів, а й у педагогів.
Що
ж характеризує особливості інтелектуального та особистісного розвитку школярів
на стику молодшого шкільного і підліткового віку?
В
цей період відбуваються істотні зміни в психіці дитини. На основі розвитку нового
рівня мислення відбувається перебудова решти психічних процесів. Як зазначив
Д. Ельконін, «пам'ять починає мислити, а сприйняття думати». Численні
дослідження свідчать, що розвиток мислення в поняттях сприяє подальшому
розвитку в дітей рефлексії - розуміння ними свого психічного життя, формування
ставлення до себе. В результаті в дитини починають розвиватися особисті
погляди, своя думка, зокрема розуміння значущості освіти.
Пізнавальна
сфера, як і раніше, розвивається як провідна. Найвищі вимоги стоять до розумового
розвитку учнів: навички логічних операцій з поняттями, систематизація
навчальних знань, перенесення інтелектуальних навичок, розуміння змісту
досліджуваних понять, грамотність і змістовність усного та письмового
мовлення.
Навчальну діяльність доповнюють інші види діяльності, і
всі вони тепер впливають на психічний розвиток учня. При цьому
навчальна діяльність залишається основною і продовжує визначати зміст
мотиваційних сфер особистості. Від початку навчання в середній школі розширюється
саме поняття «учіння», оскільки тепер воно може виходити за межі класу, школи,
може частково здійснюватися самостійно, цілеспрямовано.
Якісно
змінюються вимоги до мотивації навчальної діяльності. З'являється новий вид
навчального мотиву - мотив самоосвіти, представлений
наразі в найпростіших формах - у інтересі до
додаткових джерел знань. Крім того, успішне навчання в середній ланці потребує
глибших і змістовніших спонукальних сил: орієнтації на способи отримання знань,
розуміння сенсу учіння «для себе». Якщо інтерес до учіння стає для дитини
мотивом розуміння його необхідності, то навчальна діяльність забезпечує її
успішний психічний розвиток.
Найбільше
дітей з так званою дезадаптацією, що не вміють пристосуватися до школи,
припадає на середні класи. Це може виявитися в низькій успішності, поганій
дисципліні, руйнацією взаємин з дорослими та однолітками, появі негативних
рис у поведінці учня, негативних суб'єктивних переживань. Якщо в молодших класах
шкільна дезадаптація становить 5 - 10%, то в середніх вона складає 15 - 20%. У
старших класах ситуація знову стабілізується.
Забезпечення
наступності ступенів навчання можливе, якщо в початковій школі підготувати дітей
до цього переходу. За якими ж показниками можна судити про те, наскільки учні
початкової школи підготовлені до переходу в середню ланку? Можна визначити
такі критерії готовності до навчання в середній школі:
- сформованість
основних компонентів навчальної діяльності;
- новоутворення
молодшого шкільного віку – довільність, рефлексія, мислення в поняттях, у
відповідних вікових нормах;
- успішне
засвоєння програмного матеріалу;
- якісно
інший, доросліший тип взаємин з учителями та однокласниками.
Готовність чи неготовність учнів до наступного вікового
й освітнього етапу виявляється не лише в ступені успішності їхнього учіння, а й
у тих переживаннях, які відображають, як саме цю успішність оцінюють самі
школярі. Не
кожен неуспіх може викликати негативні переживання, а з іншого боку, в деяких
випадках і досить пристойні, з точки зору педагогів, досягнення учні
розцінюють як незадовільні.
Однією
з найпоширеніших проблем під час переходу з початкової школи в середню є складність
адаптації учнів п'ятих класів до нових учителів. Часто можуть виникати
конфлікти, взаємне незадоволення учителів та учнів. Іноді виникають специфічні
труднощі в класного керівника в його контактах не тільки з дітьми, а й з
батьками. На відміну від початкової школи, батьки тепер отримують інформацію
про своїх дітей від різних учителів, тому можуть порівняти успіхи у навчанні
дитини, її поведінку на різних уроках, у різних ситуаціях шкільного життя. Вони
порівнюють ці удачі або невдачі своїх дітей з тими, що були раніше, і
негативні зміни, які іноді стаються в п'ятому класі, пояснюють низькою
кваліфікацією педагога, неправильним ставленням учителів, особливо класного
керівника. Це, звичайно, може спричинити конфлікти між батьками та вчителями,
що відбивається на характері ставлення дітей до школи, навчання, вчителів і
збільшує труднощі перехідного періоду.
Перехід
до нових учителів, до більшої самостійності у навчальній роботі потребує
певного часу на звикання до іншої манери подачі різних навчальних завдань. Чим
більша в цьому відношенні різниця між попереднім учителем та новим, тим
більша небезпека виникнення труднощів адаптації до навчання в середній ланці.
Згадані
обставини диктують необхідні зміни в позиції дорослого щодо
навчально-пізнавальної діяльності: педагоги та
батьки, тобто дорослі, що забезпечують умови успішної діяльності підлітків та
взаємонавчання в середовищі однолітків.
Рубіж
5 – 6 – х класів, за свідченням багатьох психологів і педагогів, характеризується значним зниженням інтересу до навчання в школі, до самого процесу навчання. Доволі
поширені такі симптоми школярів у своїй позиції учня як негативне ставлення до
школи загалом, до обов'язку її відвідувати, небажання виконувати навчальні
завдання на уроках, а особливо вдома, конфлікти з учителями, порушення правил
поведінки в школі. Діти цього віку вже не просто беруть на віру все, що в
готовому вигляді отримували від дорослих, а й виробляють особисті погляди, свою
думку, зокрема й уявлення про цінність, значущість учіння. Це усвідомлення
свого особистого ставлення до світу та інших людей тільки починається. Воно
передусім зачіпає відносно знайому дітям сферу - навчальну. Перехід до п'ятого
класу, який об'єктивно оцінюють як більш дорослий етап навчання, стимулює цей
процес формування особистого ставлення до учіння, однак не всі діти
виявляються готовими до нього. Тому в п'ятому класі порівняно з четвертим значно
зростає кількість учнів, котрі на запитання «Чи любиш ти вчитися?»
відповідають: «Не знаю».
До
п'ятого класу починають виявлятися різні сторони особистісного розвитку дитини.
Велику роль у цей період відіграє спілкування з однолітками. В цьому віці
виявляються претензії дітей на певне становище в системі ділових та
особистісних взаємин у класі, формується доволі стійкий статус учня. Саме
характер нових взаємин з однолітками, а не тільки успіхи у навчанні та
взаємини з учителями, багато в чому визначає емоційне самопочуття дитини.
Істотно змінюється характер самооцінки школярів цього віку. При цьому до уваги
беруться здебільшого ті риси дитини, які виявляються в спілкуванні. Дитячо - дорослі
форми організації суспільно й особистісно значущої діяльності, в яких дитина
може статусно ствердитися, виявити лідерські риси, стають механізмами
соціальної адаптації.
Велику
роль в успішній адаптації дитини під час переходу з початкових класів у середні
відіграє вчитель, класний керівник. Щоб допомогти дитині, яка прийшла з
початкової школи, відчути себе комфортно в нових умовах, вивільнити її
інтелектуальні, особистісні, фізичні ресурси для продовження успішного навчання
та повноцінного розвитку, педагогам, котрі працюють у п'ятих класах, необхідно
знати особливості індивідуального розвитку дитини, її можливості, потреби й
будувати навчально-виховний процес відповідно до них. Класний керівник
зобов'язаний допомогти дитині сформувати навички та внутрішні психічні
механізми для успішного навчання та спілкування на новому етапі розвитку.
Отже, перехід від дитинства до підліткового віку
характеризується своєрідною мотиваційною кризою, викликаною зміною соціальної
ситуації розвитку та зміною змісту внутрішньої позиції школяра. Невдоволення
собою, стосунками з іншими, критичність в оцінюванні результатів навчання -
все це може стати стимулом до розвитку потреби в самовихованні, а може й
негативно відбитися на характері самоповаги, стати перешкодою до повноцінного
розвитку особистості. І шлях становлення особистості підлітка багато в чому
залежить від того, наскільки успішно він подолає етап переходу від дитинства до
підліткового віку.
Напрацьований
алгоритм психолого - педагогічного супроводу підготовки учнів під час переходу
в середню ланку дає змогу створити сприятливі передумови для якнайшвидшої
адаптації підлітків до нових умов навчання. Роботу в цьому напрямі на межі
четвертого та п'ятого класів слід починати заздалегідь. Перший етап роботи починають
у третій чверті. Вчителі - предметники, класні керівники, котрі працюватимуть у
п'ятому класі, відвідують уроки з метою вивчення особливостей поведінки учнів
у навчальній ситуації та психолого - педагогічного
клімату, що склався в класі. Далі здійснюється поглиблене психолого - педагогічне
обстеження дітей, завданням якого є діагностування багатьох аспектів, за якими
можна визначити ступінь готовності молодших школярів до навчання в середній
ланці школи. Отримані дані дають учителям початкової школи та середньої ланки
змогу порівняти результати обстеження зі змістом психолого - педагогічних вимог
до навчання й виховання молодших школярів і продумати напрями корекційно - розвивальної
роботи наприкінці четвертого року навчання та в п'ятому класі. Далі складають
психолого - педагогічну карту на кожного учня, яка містить наступні параметри:
- загальні
відомості про сім'ю та умови життя дитини;
- фізичний
розвиток;
- особливості
навчальної діяльності;
- особливі
психологічні властивості;
- пізнавальні
здібності;
- мотиви,
інтереси, нахили;
- особливості
характеру і поведінки;
- рівень
вихованості;
- педагогічні
висновки.
Ознайомлення зі змістом психолого - педагогічних карт
допоможе класним керівникам п'ятих класів уникнути негативних тенденцій під час
переходу учнів з початкових класів у середню ланку та визначити завдання
навчально - виховної діяльності.
Наступний
етап роботи педагогічного колективу школи із забезпечення наступності у
навчанні під час переходу учнів у п'ятий клас починається у вересні-жовтні. В
цей час здійснюється дослідження учнів п'ятих класів з метою виявлення вміння
підлітка співвідносити свою поведінку з новими умовами середовища, вміння
забезпечити виконання поставлених завдань. Дослідження передбачає тестування,
анкетування, спостереження, бесіду, написання творів. В цей період для
вчителів - предметників
та класних керівників п'ятих класів проводять індивідуальні консультації висвітлюють
труднощі перехідного періоду, форми допомоги дитині, проблеми, з якими можуть
зіткнутися діти та їхні батьки. Адже школа ставить перед дитиною цілу низку
завдань, не пов'язаних з її попереднім досвідом, але які потребують максимальної
мобілізації інтелектуальних та фізичних сил.
За
результатами психолого - педагогічного
дослідження відбувається педагогічний консиліум. Його учасники - адміністрація
школи, вчителі, що працюють у п'ятих класах, психолог, соціальний педагог,
вчителі, які випустили четверті класи. В центрі обговорення - особистість
учня, що прийшов у п'ятий клас. Тут виробляють рекомендації для учнів,
учителів і батьків.
Складається програма наступності у
навчанні під час переходу учнів з початкових класів у середню ланку. В її
основу покладається необхідність повноцінного особистісного розвитку
учнів на кожному віковому етапі, враховуються характеристики
психологічної готовності дітей до навчання в середній ланці школи, психолого - педагогічні
проблеми виховання учнів молодшого підліткового віку. Програма актуалізується
тим, що зміна умов навчання, навчальних вимог та соціальних ролей відбувається
на тлі характерних вікових новоутворень. Мета програми полягає в тому, щоб
створити педагогічні та соціально -психологічні
умови, що дають учням змогу успішно навчатися, функціонувати та розвиватися в
новій системі шкільних взаємин.
Завдання
програми:
- сформувати
в учнів уміння орієнтуватися в нових умовах;
- допомогти
в освоєнні нового навчального простору;
- організувати
психолого - педагогічний
супровід учнів у перехідний період.
Програму
складають поетапно. На кожному етапі визначаються
проблеми перехідного періоду, формулюються завдання,
відображаються напрями й види педагогічної діяльності, фіксується запланований результат, визначається ресурсне забезпечення, вказуються
строки реалізації програми. Зміст програми повинен охоплювати
всю освітню діяльність. Всі етапи програми супроводжуються
інформацією про успішність чи неуспішність учнів під час перехідного періоду
для всіх учасників освітнього процесу. Реалізація програми допоможе
п'ятикласникам безболісно прийняти й освоїти нові соціальні ролі в середній
ланці, успішно функціонувати в іншій системі шкільних взаємин.
Немає коментарів:
Дописати коментар