Матеріалом для
вивчення вад особистісного розвитку дитини є тест ДВОР, розроблений В. Киричуком. Анкета об'ємна (90 запитань), але
досить інформативна і може виявитися дуже корисною
для усвідомлення дитиною рис свого характеру та шляхів самовдосконалення.
Розроблено зручний індивідуальний бланк відповідей, аналітичну довідку з загальними рекомендаціями.
Розроблено зручний індивідуальний бланк відповідей, аналітичну довідку з загальними рекомендаціями.
Мета розробки: формалізувати
та структурувати процес обліку даних, аналітичної роботи за результатами методики. Групування учнів за виявленими вадами та пошук
ефективних виховних впливів, шляхів і
можливостей кореційно-відновлювальної роботи.
Форма аналітичної
довідки містить обов'язкові дані про контингент обстежуваних. Зведена таблиця вад дозволяє проаналізувати статистичні
дані, а також порівняти особливості розвитку хлопчиків та дівчаток певної
вікової категорії.
У результативній
частині довідки поєднується загальна інформація про характерологічні особливості — визначення вади, її сутність,
характеристика поведінкових проявів, можливі
ускладнення. Вказуються конкретні прізвища дітей, для яких розроблено загальні
принципи і можливі шляхи впливу та корекційної роботи. Класний керівних
отримує рекомендації у роботі з цими дітьми з метою розширення та оптимізації
виховних впливів.
Використовується у
консультативно-методичній, обліковій, корекційно-розвивальній та профілактичній
діяльності шкільного психолога — для розробки індивідуальних корекційно-розвивальних програм. Класним керівником — до
уваги, для використання в роботі з класним
колективом та конкретними учнями. Бланк має відмітку «Тільки для службового використання», інформація не повинна обговорюватися з
учнями та членами їх сімей (принцип
конфіденційності). У разі виникнення питань психолог проводить особисту
консультативну бесіду з дитиною та батьками, наголошуючи на шляхах корекції та
принципах подолання проблеми.
БЛАНК ВІДПОВІДЕЙ ДО МЕТОДИКИ «ДВОР»
Прізвище, ім'я_______________ _________________
Вік __________
Дата
|
Клас
|
|||||||
І
|
II
|
III
|
IV
|
V
|
VI
|
VII
|
VIII
|
IX
|
1
|
11
|
21
|
31
|
41
|
51
|
61
|
71
|
81
|
2
|
12
|
22
|
32
|
42
|
52
|
62
|
72
|
82
|
3
|
13
|
23
|
33
|
43
|
53
|
63
|
73
|
83
|
4
|
14
|
24
|
34
|
44
|
54
|
64
|
74
|
84
|
5
|
15
|
25
|
35
|
45
|
55
|
65
|
75
|
85
|
6
|
16
|
26
|
36
|
46
|
56
|
66
|
76
|
86
|
7
|
17
|
27
|
37
|
47
|
57
|
67
|
77
|
87
|
8
|
18
|
28
|
38
|
48
|
58
|
68
|
78
|
88
|
9
|
19
|
29
|
39
|
49
|
59
|
69
|
79
|
89
|
10
|
20
|
ЗО
|
40
|
50
|
60
|
70
|
80
|
90
|
Інструктаж.
Заповніть паспортну частину бланку. Уважно прослухайте запитання анкети, їх
багато, тому не замислюйтесь довго над відповідями, відповідайте за першим спонуканням: якщо ви згодні («так», «правильно») — у
відповідній графі поставте «+», якщо не згодні
(«ні», «неправильно») — знак«-». Якщо запитання виявиться незрозумілим або ви
не встигли відповісти, підніміть руку.
Аналітична довідка за методикою «ДВОР» В. Киричука
учнів класу
Дата обстеження
Мета: виявлення деяких недоліків та вад
особистісного розвитку. _
Обстежено___ _осіб (за обліком ), з них хлопчиків _,
дівчаток___ .
ВСТАНОВЛЕНО
Відповідно
анкетних даних,_ % дітей не мають виражених недоліків особистісного
розвитку. Це_________________________________________________
В інших дітей класу виражені
наступні недоліки:
Вади особистісного розвитку
|
Усього
|
%
|
Хлопчики
|
%
|
Дівчатка
|
%
|
1. Тривожність
|
||||||
2. Імпульсивність
|
||||||
3. Агресивність
|
||||||
4. Схильність до нечесної
поведінки
|
||||||
5. Асоціальність
|
||||||
6. Замкнутість
|
||||||
7. Невпевненість у собі
|
||||||
8. Екстернальність
|
||||||
9. Естетична нечутливість
|
1.Тривога — емоційний стан, що виникає в ситуаціях невизначеності й
небезпеки й проявляється в очікуванні несприятливого розвитку подій.
Уроджена або придбана схильність дитини легко впадати у стан тривоги
свідчить про тривожність як рису характеру, що
проявляється в емоційній рухливості, легкості «спалахування» емоцій, остраху спілкуватися з малознайомими людьми, плаксивості тощо.
У таких дітей часто виникає страх перед іспитом, контрольною, вчителем. У них рано
формується почуття обов'язку і відповідальності,
тому вони платять самовіддачею тому, хто поважає їхнє людську гідність і захищає від нахабності. За результатами опитування такими рисами можуть володіти
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Шляхи корекції
Постійно підбадьорювати, стимулювати, висловлювати впевненість в успіху,
значних можливостях дитини. Для подолання скутості допомагати розслабитися,
знімати напругу за допомогою рухових ігор, музики, спортивних вправ. Допоможе
інсценування етюдів на прояв сміливості, рішучості, коли дитина емоційно ототожнює себе з героєм.
2.Імпульсивність — особливість поводження
людини, що проявляється в схильності діяти за першим спонуканням. Такі діти нестримані,
піддаються ситуативному емоційному пориву, не зважають на інтереси інших
людей. Через свій егоцентризм дитина піклується насамперед про власні
інтереси. Це вважається нормою для дошкільника, однак ступінь імпульсивності у різних дітей
неоднаковий. Значне емоційне розгальмування спричиняє труднощі у вихованні.
Такі діти нетерплячі, не можуть чекати, легко
ображаються, дратівливі, емоційно нестримані. Легко відволікаються,
легковажні, безвідповідальні. їм не вдається тривала монотонна робота, часто
необхідні зміни й нові враження. Відповідно дослідження, це___________________________________________________________
Рекомендації в роботі
У спілкуванні із цими дітьми особливо
відзначайте кожну успішну спробу стриматися, не піддаватися спокусі й виниклому
зараз бажанню. Хваліть за кожен, навіть мінімальний, прояв терпіння.
Висловлюйте надію, що дитина може, якщо захоче, упоратися із собою, не буде
поспішати, а спершу обміркує свої дії. У сюжетно-рольових іграх корисно, щоб
дитині дісталася роль, яка вимагає відповідальності, організації ефективної
діяльності групи, погодженості інтересів різних людей.
3. Агресивність характеризується
поведінкою, спрямованою на завдавання фізичної або психологічної шкоди іншим
людям і супроводжується емоційними станами гніву, ворожості, ненависті та ін.
Такі діти
вперті, забіякуваті, намагаються суперечити, відмовляються від загальноприйнятих форм роботи і поведінки. їм властиві
приступи гніву, злості, роздратування. Вони прагнуть скривдити,
принизити, осміяти. Владні, егоцентричні, завжди наполягають на своєму, не
вміють зрозуміти інтереси інших. В основному самовпевнені, із завищеною
самооцінкою.
Такі риси, ймовірно, присутні в _______________________________________________________________________
Такі риси, ймовірно, присутні в _______________________________________________________________________
Рекомендації щодо корекції
У спілкуванні з агресивними дітьми
необхідно проявляти значну стриманість, терпіння. Пам'ятайте, що маленькі
забіяки, тероризуючи інших, самі страждають від власної впертості, гніву,
дратівливості. Почуття досади, порушення рівноваги, невдоволення не проходять в
агресивних дітей, навіть якщо їм вдається когось скривдити. Цим дітям треба
дати зрозуміти, що ви — їхній союзник у вирішенні внутрішніх проблем. Вони
повинні переконатися, що їх люблять, а окремі вчинки псують враження про них,
до того ж не приносять полегшення. Тактовно і послідовно вчіть дитину
самоконтролю, внутрішній зібраності й витримці.
Переключити активність агресивної дитини
у конструктивне русло допоможе вивчення її інтересів та схильностей. Поступове
ускладнення завдань, які вимагають рішучості, сміливості, енергійності,
дозволить відволікти дитину від дріб'язкового «з'ясування відносин» на
організацію загальної діяльності, успіх якої залежить від уміння співпрацювати.
Доцільно координувати зусилля вчителів і батьків, дотримуючись єдиної виховної
тактики.
4. Схильність до нечесної
поведінки
Закріплення
нечесного поводження веде до формування більш загальної особистісної вади — прагнення маніпулювати іншими з метою
досягти своїх цілей (користь). Найчастіше це проявляється в схильності до
неправди. Такий недолік у себе відзначають___________________________________________________________
Корекційні впливи
Дитині, що схильна обманювати, необхідно
роз'ясняти, що вам приємніше, коли вона говорить правду, а неправда вас
засмучує. Хваліть учня, якщо він чесно зізнався в провині. Пом'якшуйте
покарання у випадку каяття й переживання дитиною почуття провини або сорому за
неправду. Проведіть бесіду на тему вихованих дітей і дорослих, котрим можна
вірити, тому що вони поважають інших людей і не принижують себе нечесним поводженням.
5. Асоціальність — свідчення моральної неповноцінності, відсутності вищих соціальних почуттів,
проявляється в ігноруванні вищих етичних норм.
Такі діти нехтують своїми обов'язками, не виконують обіцянок. їм властивий
по
тяг до насолод і гострих відчуттів без обмежень (гедоністичний тип), несприйняття критики, ворожість до людей, які прагнуть тримати дитину в соціально припустимих рамках; нестійкість бажань — від раптових афектів до нудьги, роздратування,
злості. Крайній егоїзм, себелюбність, нескромність, застосування силових методів ви
рішення конфліктів, користолюбство. Можливо, це властиво_________ ________
тяг до насолод і гострих відчуттів без обмежень (гедоністичний тип), несприйняття критики, ворожість до людей, які прагнуть тримати дитину в соціально припустимих рамках; нестійкість бажань — від раптових афектів до нудьги, роздратування,
злості. Крайній егоїзм, себелюбність, нескромність, застосування силових методів ви
рішення конфліктів, користолюбство. Можливо, це властиво_________ ________
Рекомендації з корекції
Цим дітям
необхідно створювати такі умови, щоб вони частіше попадали у положення жертви
агресії й маніпулятивних впливів. Таке навчання на особистому прикладі
(наслідках власної нестриманості й
брутальності) доцільніше проводити в ігрових ситуаціях з нас ним обговоренням і аналізом дій персонажів. Хваліть за
найменший прояв ввічливості, стриманості, за добрі
вчинки. Вчіть об'єктивно оцінювати свої знання, уміння, риси й бажання, ставити
перед собою обмірковані цілі, співвіднесені з можливостями.
6. Замкнутість
проявляється в нетовариськості, недовірі до людей, інтровертованості тобто спрямованості інтересів на власний
внутрішній світ.
Можлива зміщена самооцінка, ранимість, низькі адаптивні можливості. Такі
діти
схильні до споглядальності, філософування, вони уникають шумних компаній, у спілкуванні стримані й небагатослівні. їм властива вдумливість, схильність до монотонної діяльності. У частини таких дітей можливий низький рівень зацікавленості в реальному житті, а значить і низькі досягнення. В іншої частини замкнутих дітей скутість базується на невмінні спілкуватися, проявити себе, налагодити контакт із різними людьми. Характерна пригніченість настрою, песимістичне відношення до майбутнього, схильність драматизувати ситуацію. Цими рисами згідно з дослідженням, володіють_____ _________
схильні до споглядальності, філософування, вони уникають шумних компаній, у спілкуванні стримані й небагатослівні. їм властива вдумливість, схильність до монотонної діяльності. У частини таких дітей можливий низький рівень зацікавленості в реальному житті, а значить і низькі досягнення. В іншої частини замкнутих дітей скутість базується на невмінні спілкуватися, проявити себе, налагодити контакт із різними людьми. Характерна пригніченість настрою, песимістичне відношення до майбутнього, схильність драматизувати ситуацію. Цими рисами згідно з дослідженням, володіють_____ _________
Корекційна робота
Прагніть
підтримати, відгородити від глузувань, виділяйте й підкреслюйте, особливо при всіх, позитивні якості. Активізуйте інтерес до
навколишнього, поволі зводьте з людьми доброзичливо-енергійними.
Намагайтеся захопити роботою шляхом з'ясування й розвитку задатків, схильностей. Краще підібрати таку суспільну діяльність, що не
вимагає активного спілкування, суворої тимчасової
регламентації, а також не включену у тверду систем субординацію. Розвивайте потребу в досягненні успіху, підвищуйте самооцінку
— це руйнує байдужність і підвищує рівень домагань, а отже, і якість роботи (навчання).
Допоможіть учневі виявити себе в груповій
діяльності, звертайте увагу інших дітей на вміння й успіхи кожної
дитини.
7. Невпевненість у собі
Така дитина стримана, боязка, чутлива, мрійлива.
Соромиться в незнайомій ситуації. Схильна філософувати, фантазувати,
сумніватися. Мало вірить у свої силі У
цілому врівноважена, однак часто перебуває в нерішучості. Може негативно сприйми
навколишній світ. Легко стає
підозрілою і настороженою у несприятливих ситуаціях.
Корекція
Необхідний
оберігаючий режим. Підтримуйте, опікуйте в міру можливості, підкреслюйте позитивні якості й прояви (серйозність, вихованість,
чуйність). Можна запропонувати допомогти
комусь більш слабкому — це підвищить самооцінку, дасть привід до більш оптимістичного відчуття життя. Не допускайте сліпої віри
в чийсь авторитет, навіюйте впевненість у своїх
силах і правах. Виховуйте самодисципліну, що не залишить місця коливанням і
нерішучості.
8. Екстернальність — особливості самоконтролю, за яких відповідальність за своє життя,
здоров'я, досягнення й поразки приписується іншим людям.
Ці діти відрізняються наслідувальним і поступливим поводженням, слабкіше
реагують на втрату особистої волі й
незалежності та більш успішно працюють у групі, особливо в умовах контролю й
спостереження. У них, як правило, більш низький психологічний статус у колективі. Вони мало піклуються про своє здоров'я, режим і
їжу, рідко звертаються за допомогою, покладаючи
контроль на старших. Можлива знижена самооцінка, тривожність, схильність до
депресії, невротичність. Погано переносять самотність, несамодостатні. Це,
схоже, властиво______________________________________________ ________
Рекомендації
Підвищуйте їхній
психологічний статус у колективі, створюючи ситуації успіху, хваліть за зроблену роботу, підкреслюйте досягнення. Не варто
вибирати на посади, що вимагають прийняття
відповідальних рішень, з огляду на їхній конформізм, наслідування стереотипів і вимог більшості. Виявляйте й розвивайте інтереси й
хобі, підтримуйте в починаннях, допомагайте
дитині самій активно формувати своє коло спілкування. Проте вчіть вибирати собі
друзів і не піддаватися на сумнівні пропозиції.
Такі діти особливо мають потребу в проведенні з ними профілактичних бесід і
тренінгових заходів щодо формування здорового способу життя.
9. Естетична нечутливість — риса характеру
людини, що проявляється у відсутності емоційного відгуку при сприйнятті об'єктів, яким властива естетична та художня
цінність. Однак, можливо, дитина не хоче визнавати в
собі «слабкості». Схильні вважати себе естетично нечутливими
___________________________________________________
Корекційні заходи
Розвивайте почуття
прекрасного в дітях, їхні естетичні здібності за допомогою їхнього залучення до світу мистецтва. Відвідуйте художні
виставки, театри, музеї з наступним обговоренням у
класі. Залучайте таких учнів до творчої роботи, особливо до художньо-образної й
предметно-перетворюючої діяльності. Разом із батьками з'ясовуйте інтереси дитини
й рекомендуйте заняття у творчих майстернях, на біостанції тощо.
Примітка: рекомендації розроблено для дітей середньої ланки.
Висновки та рекомендції
Вище за норму ____ %,
норма______ %, нижче за норму_____ %.
Серед
хлопчиків__________________________________________ .
Дівчатка________________________________________________ .
«Група ризику»_____________________________________________
Психол
Дуже цікава подача аналітичної довідки, а також змістовні рекомендації
ВідповістиВидалити